Community Geschiedenis 

Nieuwsbrief 11, september 2003

De nieuwsbrief verschijnt tien keer per jaar. Alle leden van de Community ontvangen de nieuwsbrief per e-mail. Na verschijnen wordt de nieuwsbrief in het archief geplaatst.


Van de redactie

De eerste nieuwsbrief van het schooljaar 2003-2004 met o.a. aandacht voor de wijzigingen in de Tweede Fase die waarschijnlijk in augustus 2007 van kracht worden en de nieuwe kerndoelen.

Een belangrijk kenmerk van nieuws is de beperkte houdbaarheid. Nieuwsberichten moeten met grote regelmaat worden ververst. Dat neemt niet weg dat veel onderwerpen waarover bericht wordt ook nog van belang blijven als het nieuwe er vanaf is. Daarom worden deze berichten op Histoforum bewaard in het archief

Bijdragen voor de volgende nieuwsbrief zijn van harte welkom op kaap@home.nl 

[naar boven]


Vakdocenten gezocht voor de docent-jury van ThinkQuest.

ThinkQuest zoekt vakdocenten die de websites die zijn aangemeld voor hun vakgebied, via een on-line formulier willen beoordelen. Zij geven een cijfer voor de inhoud en didactische waarde van de site en zij schrijven een kort commentaar.
Juryleden ontvangen 10 euro per website die zij hebben beoordeeld en waarvoor zij een kort commentaar hebben geschreven.

Lees de procedure en meldt u aan via het formulier   

[naar boven]


Trainingen voor community leden

De Digitale School verzorgt in samenwerking met Kennisnet workshops waarin je digitaal lesmateriaal maakt dat direct in de les te gebruiken is. Niet alleen het lesgeven wordt hierdoor een stuk makkelijker, je leert op deze manier ook om te gaan met e-mail, internet en diverse computerprogramma's.Er zijn zowel workshops voor beginners, als voor gevorderden.
Docenten uit basis- en voortgezet onderwijs begeleiden de workshops. Uit ervaring weten zij welke vragen er leven als het gaat om computers op school. Na afloop van de cursus wordt via de communities ondersteuning aande deelnemers geboden.

Meer informatie op www.digischool.nl/trainingen
Aanmelden via www.digischool.nl/cursus2.php

[naar boven]


Ruimte laten en keuzes bieden in de tweede fase havo en vwo 

Minister van der Hoeven heeft besloten deels tegemoet te komen aan protesten vanuit de bta-hoek op het nieuwe programma voor de Tweede Fase. Het aantal uren voor de wiskunde vakken op het vwo is in het voorstel aan de Tweede Kamer iets hoger (520 in plaats van 480) en ook is in het profiel Natuur & Gezondheid het vierde vak, namelijk natuurkunde, weer terug. Andere aanpassingen zitten in het gemeenschappelijk deel waarin voor vwo nu voor alle leerlingen weer zowel algemene natuurwetenschappen als maatschappijleer staat en waarin voor havo nu alleen maatschappijleer voor alle leerlingen verplicht staat. 

Als invoeringsdatum wordt augustus 2007 genoemd. Na het zomerreces zal de vaste commissie voor onderwijs, cultuur en wetenschappen van de Tweede Kamer vermoedelijk in de procedurevergadering van 4 september 2003 bepalen wanneer dit nieuwe voorstel besproken gaat worden.

De brief van de minister met het voorstel kunt u vinden op http://www.minocw.nl/brief2k/2003/index.html. Voor het persbericht
kunt u klikken op http://www2.minocw.nl/persbericht.jsp?pageID=2231.

(bron: Tweede Fase Adviespunt)

[naar boven]


Nieuwe kerndoelen

De taakgroep basisvorming buigt zich sinds enige tijd over een nieuwe inrichting van de basisvorming. Een eerste proeve van de nieuwe kerndoelen voor geschiedenis en staatsinrichting vindt u (inclusief reactie) op de site van de VGN

[naar boven]


Praktische Opdrachten en het probleem van plagiaat

Het komt nog al eens voor dat er bij praktische opdrachten en profielwerkstukken niet altijd sprake is van eigen werk. Een oud probleem, maar door de toename van het aantal opdrachten en het gebruik van internet actueler dan ooit. Hoe kun je dat tegen gaan? Op Histoforum een aantal tips.  

[naar boven]


Someone in Time

Someone in Time, history mystery is een historisch spel van Discovery Channel. Via aanwijzingen (waarvan er elke dag een bij komt) moet de speler achter de identiteit van een historisch persoon komen. Op de vijtiende dag van elk spel wordt deze identiteit onthuld.

[naar boven]


Historische strips

Op zoek naar informatie over historische strips? Kijk dan eens op de site van Peter Ponjaert. Op deze site kun je zowel bladeren door een overzicht van tientallen strips als zoeken op periode.

[naar boven]


Cultuurvouchers basisvorming prima te besteden in erfgoedinstellingen

Nu scholen weer moeten nadenken over de besteding van cultuurvouchers basisvorming in het komend schooljaar is het goed te weten dat ook erfgoedinstellingen deze doelgroep een leuke leerervaring te bieden hebben. Om het aanbod voor docenten en leerlingen te verruimen hebben de vier erfgoedkoepels, in samenwerking met bureau Erfgoed Actueel en DEN (Digitaal Erfgoed Nederland) vier aantrekkelijke onderwijsprojecten over cultureel erfgoed ontwikkeld. Deze zijn in principe overal in het land inzetbaar. Voor leerlingen een uitgelezen kans om te ervaren wat archieven, archeologie, monumenten en musea hen te bieden hebben.   

Lees verder

[naar boven]


Terug naar de Toekomst met monumenten 

Behouden of ontwikkelen? Daar draait het om bij het project Terug naar de Toekomst. Leerlingen in de basisvorming, van VMBO tot HAVO/VWO, voeren allerlei opdrachten uit bij en over een monument in de nabije omgeving van de school. Daarbij maken ze gebruik van allerlei gereedschappen uit de monumentenkist. Een flip-over introductie in de klas geeft de leerlingen op een eenvoudige manier een eerste kennismaking met het begrip monument. Het leerlingenmagazine en verschillende boeken geven achtergrondinformatie. Vervolgens gaan ze zelf op onderzoek uit bij het monument.  

Lees verder

[naar boven]


Gladiatoren

Aan de lijst met recensies van Jef Abbeel op Histoforum os op 12 augustus een recensie van een recent verschenen boek van Fik Meijer over gladiatoren toegevoegd.

[naar boven]


Historische sites

Als je een verzameling links aanlegt, zoals op Histoforum,  kom je altijd interessante sites tegen die eigenlijk in geen enkele categorie passen. Voor deze sites bedenk je dan uit armoede maar de categorie algemeen. Maar armoedig zijn deze sites allerminst. En zelfs een categorie algemeen kun je, zoals al snel blijkt weer onderverdelen.

[naar boven]