histoforum      website community      vaklokaal      archief nieuwsbrieven      agenda    

Geschiedenis Startpagina
Eind 2007 nam (oud)collega Ko Allewijn de geschiedenis startpagina onder zijn hoede en vernieuwde deze grondig. Ook voegde hij er een aantal subpagina's aan toe: geschiedenis in kaart, Nederland, een pagina voor het onderwijs en een pagina over locale geschiedenis en heemkunde.  

De opstand
Aya Peters maakte voor Young Home Academy een luistercollege voor leerlingen van 10-15 jaar over de Opstand. Het college bestaat uit zes delen:

Tijdvak toetsen
Onlangs zijn er weer drie toetsen (van collega Johan Steenbergen) aan de toetsenbank toegevoegd. Toetsen van andere collega's blijven uiteraard zeer welkom!

Amsterdam
Wim Niemeijer (Histotheek) attendeerde mij op een prachtige serie die Herman Beliën voor AT5 maakte over de canon van Amsterdam en die online te zien is. Volgens hem goed bruikbaar voor het nieuwe examenonderwerp.
Tip: Klik met de rechtermuisknop op "Bekijk video" en kies voor "Koppeling in nieuw venster openen". Op deze manier kan de clip in groot formaat worden bekeken.

Damals in der DDR
De aflevering van In Europa op 25 januari was gewijd aan de bouw van de muur. Tijdens een bezoekje aan de website van dit programma stuitte ik op een interessante site Damals in de DDR.Deze website begeleidde de gelijknamige tv-serie die in Duitsland ook op DVD is uitgebracht in een versie speciaal voor het onderwijs.  

Geschiedenis en Kunst Algemeen
De kunst voor de massa en Entartete Kunst zijn twee webquests die betrekking hebben op de relatie politiek en kunst in totalitaire staten. De eerste op de relatie tussen politiek en constructivisme in de Sovjey-Unie, de tweede uiteraard op de relatie tussen kunst en politiek ten tijde van het natuionaal-socialisme.

Presentatie Indische collectie NIOD
Vanaf 22 januari 2008 is de geheel nieuw toegankelijk gemaakte Indische collectie van het Nederlands Instituut voor
Oorlogsdocumentatie (NIOD) online beschikbaar. Vanachter de computer thuis of op de werkplek is de waardevolle collectie doorzoekbaar en zijn de originele stukken voor iedereen in de studiezaal van het NIOD raadpleegbaar.

Leraar 24
Leraar24. een initiatief van Kennisnet, Ruud de Moorcentrum (Open Universiteit), SBL en Teleac/NOT, is een online platform van, voor en door leraren, bedoeld om u te ondersteunen bij het uitoefenen van uw beroep. Met Leraar24 kunt u zich op elk moment van de dag efficiënt en kosteloos informeren en verder groeien in uw vak. In de dagelijkse praktijk kunt u tegen vraagstukken aanlopen waarover u graag meer wilt weten. Of waarover u misschien wel met collega-leraren ervaringen wilt uitwisselen, maar uw tijd is beperkt. Dan kunt u hier terecht. Leraar24 is als het ware een online gereedschapskist vol praktische oplossingen en voorbeelden die u direct in uw dagelijkse onderwijs kunt toepassen. U raadpleegt Leraar24 waar en wanneer het u uitkomt; 24 uur per dag.

Leermiddelenplein
Tijdens de NOT is het nieuwe leermiddelenplein van SLO gelanceerd. Het aantal beschikbare leermiddelen voor scholen groeit de laatste jaren exponentieel, evenals de diversiteit van het aanbod. Door deze enorme toename is het voor scholen en leraren eigenlijk nauwelijks meer mogelijk om daar zelf een weg in te vinden. Het Kenniscentrum leermiddelen (KCL) stelt zich daarom ten doel om scholen en leraren gericht te ondersteunen bij het kiezen van de juiste leermiddelen.

Digin
Digin is een gartis online tool voor informatievaardigheden. Leerlingen kunnen deze tool gebruiken bij het maken van werkstukken en het doen van onderzoek.
De cursussen Mediawijs en Informatievaardigheden van het Instituut voor Media & Informatievaardigheden, de maker van Digin, komen in aanmerking voor de vergoeding via de lerarenbeurs.

Jaargang 8, nummer 105, februari 2009

Eerdere edities in deze jaargang

Copyright:  Albert van der Kaap, 2009

Presentatie Indische collectie NIOD
Vanaf 22 januari 2008 is de geheel nieuw toegankelijk gemaakte Indische collectie van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) online beschikbaar. Vanachter de computer thuis of op de werkplek is de waardevolle collectie doorzoekbaar en zijn de originele stukken voor iedereen in de studiezaal van het NIOD raadpleegbaar

Lestips
Graag neem ik een tweetal lestips over uit de nieuwsbrief van Malmberg. De eerste betreft een praktische opdracht over de twintigste eeuw, waarin o.a. gebruik wordt gemaakt van audiofragmenten. De tweede tip is een opdracht met als titel geen vrede met oorlog.

Oproep van het LAKS
Tijdens de examens beheert het LAKS de eindexamenklachtenlijn. Een klein deel van de klachten gaat over de vakinhoud. De vakinhoudelijk kennis is door het LAKS wat lastiger te behandelen en daar gaat dit verzoek dan ook over.
De volledige klachtenlijn wordt door scholieren georganiseerd en uitgevoerd. Uiteraard met wat ondersteuning. maar vakinhoudelijk is die ondersteuning er eigenlijk niet. Namens het LAKS wil ik vragen of er docenten zijn die het LAKS tijdens de examenperiode bij inhoudelijke vragen willen helpen?
Het is niet nodig om aanwezig te zijn bij de klachtenlijn. Het LAKS zal telefonisch contact zoeken als er een vakinhoudelijke vraag of probleem is. Met de ervaring van de afgelopen jaren verwachten we dat er per examen slechts een enkele vakinhoudelijke vraag zal zijn waarbij ondersteuning nodig is. Het is zeker niet de bedoeling dat het veel werk zal worden en uw hulp zal alleen gevraagd worden als dat echt nodig is.
Zou u ons willen helpen, stuur me dan even een mailtje. Ik zal voor de mei-vakantie contact met u opnemen om te bekijken hoe we, indien nodig contact kunnen leggen.
Mocht u tijdens de examens toch even langs willen komen, dan bent u natuurlijk ook welkom. Vooral de eerste week van de examens is dit een leuke ervaring. Waarschijnlijk zal het LAKS tijdens de examenperiode in Hilversum zitten.
Bij voorbaat dank, Sjoerd Huyg
, shuyg@roadside.nl

Yor, the hunter from te future
Mijn kinderen lagen dubbel van het lachen. Niet om deze film, want die is te slecht voor woorden, maar om een review van de film. Noah Antwiler  geeft commentaar bij fragmenten van deze prehistorische, posthistorische film uit de keuken van de Italiaanse B-film. Leuk voor een laatste les.
 

Onderwijsconferentie
De Atlantische Commissie organiseert op vrijdag 27 maart een onderwijsconferentie met als thema: Het Hudson jaar: 400 jaar Nederland – Amerika. 
In 2009 is het 400 jaar geleden dat Henry Hudson de Amsterdamse haven uitvoer met het VOC-schip ‘De Halve Maen’. Het doel van zijn reis was het vinden van een snellere route naar Indië. Maar in plaats daarvan ontdekte hij het eiland ‘Manathan’. Kort daarna werd op deze grond de Nederlandse stad Nieuw Amsterdam gesticht. Ondanks het feit dat de Nederlanders in 1664 Nieuw Amsterdam moesten afstaan aan Engeland, hebben de Nederlandse kolonisten hun eigen stempel achtergelaten op de stad, die nu bekend staat als New York. 
In het ochtendgedeelte zullen een viertal sprekers het thema vanuit verschillende invalshoeken bespreken. Zo wordt er ingegaan op de geschiedenis van de Nederlandse kolonie en de beeldvorming in Nederland over Amerika. Het middaggedeelte bestaat uit een keuzeprogramma met workshops. Deze zijn meer praktisch van aard en gericht op (didactische) toepassing in het onderwijs.  
De deelnamekosten bedragen € 80 per persoon (dit is inclusief lunch en borrel na afloop). Komt u met een collega, dan betaalt u samen € 150.
Op vertoon van een geldige collegekaart betalen (voltijd)studenten slechts € 20.
Voor meer informatie en aanmeldingen, zie de website: www.atlantischecommissie.nl