histoforum      website community      vaklokaal      archief nieuwsbrieven      agenda    

Examenbesprekingen

Examen Forum
Ook dit jaar heeft de VGN weer examen fora geopend.

Teacher Guides: Can You Trust the News?
Suggesties 'How to Teach Students to Recognize Good Journalism' vindt u op deze Engelstalige website.

Interactieve kaart W.O.II
Op deze Russische, maar Engelstalige, website over de Tweede Wereldoorlog vindt u een interactieve kaart over de oorlog in Oost-Europa vanaf operatie Barbarossa.

Jamestown
Jamestown is een interactieve website over de Engelse kolonisatie van Virginia.

Global gateway
Global Gateway biedt een database aan van meer dan 20.000 scholen van over de hele wereld. Leerkrachten kunnen er een potentiële partner vinden voor hun projecten in verscheidene landen wereldwijd.

Classroom connections
Classroom connections bouwt aan langdurige partnerschappen tussen scholen in het Verenigd Koninkrijk en andere van over de hele wereld. Via deze partnerschappen ontwikkelt het programma vertrouwen en begrip tussen jongeren uit verschillende gemeenschappen en creëert het een veiliger en meer samenhangende wereld naar de toekomst toe

De gans eet het brood van de eenden op
'De gans eet het brood van de eenden op' is het verhaal van de kindertijd van Anne-Ruth Wertheim in een Jappenkamp op Java, Nederlands-Indië. Ze vertelt het aan de hand van een ganzenbord dat haar moeder in het kamp voor haar en haar broertje en zusje maakte.
Het Centrum voor Mondiaal Onderwijs heeft het bijbehorende lespakket gemaakt in een tweetal versies: één voor de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs en één voor de klassen 1, 2 en 3 van het voortgezet onderwijs.
Het beeldverhaal, op dvd, en het lespakket zijn bij het CMO te verkrijgen én te bekijken via de site.

Trouw en Andere Achterhuizen
In de vorige nieuwsbrief besteedde ik aandacht aan de webiste Andere Achterhuizen. Trouw ontwikkelde bij deze website een eigen applicatie waarmee lezer hun eigen onderduik verhaal kunnen toevoegen. Lees de instructie.

The Medici: Godfathers of the Renaissance
De gelijknamige documentaire is in zijn geheel (55 minuten) te zien op deze website en deel twee op deze website.

Dagboek van de Houtcentrale
Bij uitgeverij Stili Novi verscheen 'Dagboek van de Houtcentrale'. Dagboeken zijn een heel belangrijke bron voor de geschiedschrijving van de Tweede Wereldoorlog, dat blijkt steeds meer. Voor het Dagboek van de Houtcentrale geldt dat zeker. Het verslag noemt allerlei gebeurtenissen in stad en regio die van historisch belang zijn geweest. Van de bommen op de Biltstraat tot de anti-joodse maatregelen, van de april-meistakingen tot de razzia op mannen van 17 tot 50 jaar, oktober 1944, van Dolle Dinsdag tot de belevenissen van collega’s die in Duitsland te werk gesteld zijn.  Misschien wel het meest opvallend aan het Dagboek is de ongekende bureaucratie die eruit blijkt. Zonder twijfel is het verhaal over de extra voedselvoorziening voor het personeel het meest spectaculair in het relaas van Verhoef . De Houtcentrale kende een dubbele boekhouding, waarbij de klanten een deel van hun bestellingen illegaal moesten afrekenen in voedsel, dat vervolgens aan het personeel ten goede kwam.

Kunst DVD's
Ter gelegenheid van moederdag (hoe verzin je het) kunt u een aantal kunst DVD's over Van Gogh, Rembrandt en de Hermitage met korting aanschaffen.

Onderzoek geschiedenisonderwijs dichtbij huis
Hoe geven we leerlingen een volledig beeld hoe geschiedenis zich heeft afgespeeld? In een geschiedenisles vertellen we verhalen, laten foto's en video's zien. Het onderzoek richt zich om de mogelijkheden buiten de klas. Met een smartphone de (geschiedenis) van de omgeving verkennen. Dit wordt ook wel location based learning genoemd. We kunnen het zien als de nieuwe vorm van omgevingsonderwijs. De smartphone geeft verschillende mogelijkheden om leerlingen onderling maar ook met de omgeving interactief bezig te laten zijn. Als onderzoeker ben ik, Jan Willem Lutgendorff, benieuwd naar het draagvlak om met uw leerlingen deze vorm van leren toe te passen. Daarnaast ben ik benieuwd welke beeldvormers uw voornamelijk gebruikt in uw geschiedenislessen. Daarom hierbij het verzoek om de enquête hierover in te vullen.

Go2war2
www.go2war2.nl  bestaat 10 jaar. In die tien jaar is de website uitgegroeid tot de grootste Nederlandstalige website over de Tweede Wereldoorlog, die geheel onderhouden wordt door vrijwilligers. Het is een project van Stichting Informatie Wereldoorlog Twee (STIWOT).
Ter gelegenheid van het 10-jarige jubileum presenteert Go2War2.nl een themapagina over het Proces van Neurenberg. Deze is te vinden op www.go2war2.nl/procesvanneurenberg. Centraal op deze pagina staan de in het Nederlands vertaalde processtukken, waaronder de verhoren van de beklaagden en de vonnissen. De processtukken bevatten volop informatie over de Tweede Wereldoorlog en het Derde Rijk, maar geven ook inzicht in de psychologie en denkwijze van de beschuldigden.  

Professionaliseringsprojecten
Het Ruud de Moor Centrum (RdMC) voert elk jaar "professionaliseringsprojecten" uit op verzoek van scholen en docenten. Verzoeken voor ondersteuning in het kalenderjaar 2011 kunnen tot 28 mei worden ingediend. Ze hiervoor de aankondiging, toelichting en formulieren op www.rdmc.nl of http://www.ou.nl/eCache/DEF/2/20/005.html.
In tegenstelling tot afgelopen jaren kunnen nu ook groepen docenten, verenigingen en communities een aanvraag indienen. Op de website van het RdMC wordt gesproken over aanvragen vanuit de "beroepsgroep". Vanuit dus elke (vak)community kan er een aanvraag voor RdMC-ondersteuning komen. Wel is de aanvraag sterker als er meerder communities/vakverenigingen bij de aanvraag verbonden zijn.

Verkiezingen
Stemwijzer wordt gemaakt door de gesubsidieerde non-profitorganisatie Instituut voor Publiek en Politiek (IPP). Vanaf 7 mei 2010 kun je met dit hulpmiddel advies krijgen over
welke partijen het beste bij jouw opvattingen passen.
Kieskompas wordt gemaakt door een commercieel bedrijf, in samenwerking met wetenschappers. Met het kieskompas kun je je plaats in het politieke landschap bepalen. Je moet bij enkele tientallen stellingen aangeven in hoeverre je het ermee eens
bent. Daarna beantwoord je enkele vragen over de afgelopen jaren en geef je aan hoe betrouwbaar je de partijleiders vindt.
De Politieke Barometer volgens onderzoeksbureau Synovate. Dit is gebaseerd op de klassieke onderzoeksmethode: ondervraging van een onderzoekspanel en telefonische enquêtes.
Peiling van de politieke voorkeuren volgens Maurice de Hond. Dit is gebaseerd op een innovatieve onderzoeksmethode: een statistisch verantwoorde selectie uit vrijwilligers die via internet meedoen aan een peiling.

Jaargang 9, nummer 133, mei 2010
 
Eerdere edities in deze jaargang

Copyright:  Albert van der Kaap, 2010

Vacaturebank geschiedenis van de Digitale School
De Digitale School heeft een nieuwe vacaturebank met op dit moment al tiien geschiedenis vacatures.

Oprichting Stichting Eindexamenlijn
Dit jaar organiseert de Stichting Eindexamenlijn voor het eerst de Eindexamenlijn, een klachtenlijn en website waar scholieren in het voortgezet onderwijs die bezig zijn met hun centrale eindexamens terecht kunnen met alle vragen en klachten.
Om de kwaliteit van het voortgezet onderwijs te waarborgen worden ieder jaar centrale eindexamens georganiseerd. De kwaliteit van de centrale examens is een essentieel onderdeel van het onderhouden en verstevigen van het Nederlandse onderwijs. Op 1 oktober 2009 is het College voor Examens (CvE) een zelfstandig bestuursorgaan geworden. Hierdoor is de bewaking van de kwaliteit van de examens, en daarmee van de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs, nog belangrijker geworden. Daarom is op 19 januari 2010 de ‘Stichting Eindexamenlijn’ opgericht, met als primaire doel de kwaliteit van de centraal schriftelijke eindexamens in Nederland te waarborgen en waar mogelijk actief bij te dragen aan de verbetering daarvan.
Om dit te bewerkstelligen, zal de stichting onder andere ieder jaar gedurende de centrale examenperiode de eindexamenlijn organiseren. De stichting kan hiervoor voortborduren op de ruim 10 jaar ervaring van haar bestuurders. Omdat de Stichting Eindexamenlijn niet formeel gebonden is aan specifieke belangenorganisaties of overheidsinstellingen kan de stichting onafhankelijk functioneren, met de kwaliteit van de eindexamens én het onderwijs in het algemeen als belangrijkste drijfveer.
Dit jaar zal de stichting voor het eerst onder eigen naam een eindexamenlijn organiseren. Eindexamenkandidaten en hun docenten kunnen iedere examendag van 12:00 tot 19:00 met vragen of klachten over de eindexamens terecht op telefoonnummer 085 - 27 37 333, of de reeds bekende website www.eindexamens.nu.

Toonneel des Aerdrycks, ofte Nieuwe Atlas
Deze Atlas van Blaeu is in een hoge resolutie te bekijken op deze website (klik rechts in het menu op kaarten)

Oproep
Irene Geurts & Mireille Hubers studeren onderwijskunde in Nijmegen. Op dit moment zijn zij bezig met hun bachelorscipties, die gaan over administratieve rompslomp en toetsing in het Voortgezet Onderwijs. De gegevens hiervoor worden via een online vragenlijst verkregen.
Zij zijn dringend op zoek naar docenten die deze vragenlijst willen invullen! Dit duurt ongeveer 10 minuten en alle gegevens worden uiteraard anoniem verwerkt. Het zou erg fijn zijn als u uw medewerking zou willen verlenen.

Leraar24 zoekt leraren voor de lerarenwissel
Ben jij een ondernemende leraar en wil je eens op een aparte en leerzame wijze naar je eigen manier van lesgeven aan kijken. Dan is de lerarenwissel iets voor jou!
Meer informatie

Teleblik
Meer dan 10.000 uur audiovisueel materiaal beschikbaar voor het onderwijs in Teleblik.
Teleblik, de gratis audiovisuele bronnenbank voor het onderwijs, bevat nu meer dan 10.000 uur beeld- en geluidsmateriaal. Deze mijlpaal werd kortgeleden bereikt met de instroom van zes afleveringen uit de serie 13 in de Oorlog, waarin de jeugdige kijker wordt meegenomen naar de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Het is mogelijk om in Teleblik beeldfragmenten te zoeken en te snijden, montages te maken en af te spelen en koppelingen te maken met de leeromgeving op school. Teleblik is een samenwerking tussen het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Kennisnet en Teleac.

Tijdlijn
Met Free Timeline maakt u, online, zelf een tijdbalk.

Offline, gescheiden door oorlog en honger
Tijdens de winter van 1944/1945, de ‘Hongerwinter’, werden via ‘kinderuitzendingen’ 50.000 jonge kinderen tijdelijk ondergebracht in pleeggezinnen. Dit aspect van WOII is niet algemeen bekend en krijgt in de lesmethoden geschiedenis tot nog toe weinig aandacht.
Offline laat de Hongerwinter zien vanuit het perspectief van ouders en kinderen die door honger en oorlog tijdelijk zijn gescheiden.
Aan de hand van de persoonlijke verhalen van Cor, Mia,Rinus en Keesje vormen leerlingen zich een beeld van de Hongerwinter en leren ze te werken met historische bronnen. Leerlingen ontdekken dat de thema’s uit Offline van alle tijden zijn. Wat ouders en kinderen in de oorlog in Nederland meemaakten, ondervinden vluchtelingen van vandaag nog dagelijks.

Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor 14 mei sturen aan kaap@home.nl

De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.

Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum

Afmelden voor deze mailinglist? Stuur vanuit het emailadres waarop u deze mail ontvangt een leeg emailbericht naar: list-geschiedenis-unsubscribe@digischool.nl