histoforum      website community      vaklokaal      archief nieuwsbrieven      agenda    

Samenwerkend leren op de computer
Wij zijn op zoek naar (geschiedenis)docenten die het leuk vinden om hun klas een aantal lessen te laten werken met een digitale leeromgeving. Zowel de docent als de leerlingen loggen in op de computer. Het doel van het onderzoek is om te bepalen hoe de docent ondersteund kan worden: welke visualisaties en tools bieden inzicht in het leerproces van de leerlingen?
Leerlingen werken samen aan een opdracht waarbij een geschreven stuk het resultaat is. Voorbeelden van onderwerpen zijn WOII en het ontstaan van het christendom (zie http://edugate.fss.uu.nl/~crocicl/bronnen/). Binnen de leeromgeving is er een aantal bronnen beschikbaar om informatie te verzamelen. Er kan tevens gebruik gemaakt worden van een chat-functie, een forum, en een gedeelde tekstverwerker. Ook de leraar is in de leeromgeving aanwezig en ondersteunt de leerlingen.
Docenten zullen voorafgaand en tijdens het onderzoek enkele keren geïnterviewd worden. De precieze invulling van de opdracht en de tijdsduur van het onderzoek worden in overleg vastgesteld. De richtlijn is 4 tot 6 lesuren in een tijdsbestek van 3 weken.
Als u interesse heeft in deelname of meer wilt weten over het onderzoek, kunt u contact opnemen met Jeroen Janssen of Anouschka van Leeuwen.
J.J.H.M.Janssen@uu.nl
A.vanLeeuwen@uu.nl

History Wall Charts
De website www.historywallcharts.eu bevat een omvangrijke databank met Europese schoolplaten uit de periode 1830 tot 1990. De website maakt deel uit van ‘Europe and identity – History on wall charts in a European perspective’, een door het Europese Unie gesubsidieerd internationaal samenwerkingsproject van het Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam, de Universiteit van Würzburg in Duitsland en de Nationale Onderwijsbibliotheek in Denemarken.
Het project ‘Europe and identity – History on wall charts in a European perspective’, dat door de Europese Unie is gefinancierd, wil aan de hand van schoolplaten het publiek bewust maken van de overeenkomsten en verschillen van het in de laatste eeuw gegeven onderwijs in verschillende Europese lidstaten. Door middel van onder andere een congres, website met databank, reizende tentoonstelling en educatief programma wordt een informatieve en spannende zoektocht mogelijk gemaakt naar verschillen en overeenkomsten in het onderwijs in Denemarken, Duitsland en Nederland.
Het geschiedenisonderwijs maakte in de periode 1830-1990 gebruik van fraaie, kleurrijk geïllustreerde schoolplaten. Op www.historywallcharts.eu zijn schoolplaten uit verschillende Europese landen te zien. De schoolplaten zijn afkomstig uit de collecties van Danmarks Pædagogiske Bibliotek (National Library of Education, Denemarken), Forschungsstelle: Schulwandbild, department of the University of Würzburg (Duitsland ) en het Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam. Voor deze samenwerking is gekozen omdat de drie collecties onderling zeer divers zijn maar soms ook verbazingwekkende overeenkomsten bevatten. Bij alle schoolplaten wordt informatie gegeven over de afgebeelde gebeurtenis en de locatie waar deze plaatsvond. Ook worden het jaar van uitgave, de uitgeverij en illustrator erbij vermeld.

Verbeterde versie Teleblik
Wilt u Teleblik-links delen op Twitter, Yurls, Hyves of Facebook? Wilt u de Teleblik-video’s embedden op uw eigen webpagina? Wilt u beter kunnen vinden wat u zoekt in Teleblik? De verbeterde versie van Teleblik maak dat mogelijk! Teleblik bevat ruim 10.000 uur aan audiovisueel materiaal van de Publieke Omroep dat speciaal geselecteerd is om in te zetten in de les. Bekijk de nieuwe mogelijkheden nu op www.teleblik.nl!
Lees ook de column Frustranet.

HippoCampus
Hoewel HippoCampus betrekking heeft op de geschiedenis van de V.S. zijn bepaalde onderdelen, bijvoorbeeld over Columbus en de Slavernij, ook in ons land goed te gebruiken. De website bevat geanimeerde filmpjes en bronnenmateriaal bij zeer veel onderwerpen. Uiteraard wel Engelstalig. 

Mogelijk bruikbaar
Primaire bronnen over de oorzaken van de Franse Revolutie (Engels) van SchoolHistory. Statistische gegevens over de grote economische crisis in de jaren dertig in de V.S.

Sprekend Verleden
Walburg Pers betreedt de arena van het uitgeven van schoolboeken. Onder de naam
Walburg Pers Educatief (WPE) start de Zutphense uitgeverij haar nieuwe loot aan de uitgeefboom met de 5de editie van Sprekend verleden. Deze bekende geschiedenismethode voor het voorgezet onderwijs was voorheen ondergebracht bij NijghVersluys en Thieme-Meulenhoff. Het auteursteam van de 4de druk is voor deze 5de druk uitgebreid met een aantal nieuwe auteurs.

De bus rijdt weer uit!
De Jonge Akademie on Wheels: win een bus met wetenschappers op school
In 2008 reed vijf maal een bus vol bevlogen wetenschappers van De Jonge Akademie naar een school in Nederland. Honderden leerlingen, hun docenten, tientallen wetenschappers en zelfs prinses Máxima beleefden een geweldige, compleet verzorgde dag vol wetenschap, voedsel en competitie onder leiding van De Jonge Akademie on Wheels-presentator Victoria Koblenko.

In het voorjaar van 2011 rijdt de bus maar liefst acht maal uit! Rondom het thema eten dagen we leerlingen in de onderbouw van vmbo, havo en vwo uit om na te denken, vragen te stellen, te onderzoeken, samen te werken, te experimenteren en uit te leggen.

Alle middelbare scholen in Nederland kunnen meedingen naar een van de acht busbezoeken, door op de website een wetenschappelijke prijsvraag zo goed mogelijk te beantwoorden.

Meedoen kan uit de losse pols, maar je kunt misschien beter zorgen dat je goed beslagen ten ijs komt: bijvoorbeeld door in de klas het De Jonge Akademie Wetenschapsspel te spelen, waarmee de leerlingen spelenderwijs iets opsteken over het wezen van wetenschap. Ook voor wie niet meedoet met de wedstrijd is het spel een aanrader voor in de klas. Het spel is gratis te bestellen op de website.

Op www.dejongeakademieonwheels.nl vind je vanaf 1 oktober alle informatie over de busritten, de prijsvraag en het Wetenschapsspel.

 


Jaargang 9, nummer 140, oktober 2010
 
Eerdere edities in deze jaargang

Copyright:  Albert van der Kaap, 2010

Column Wikipedia en plagiaat
Op een school in Zwitserland heeft de schoolleiding de toegang tot Wikipedia geblokkeerd. Volgens de leerling die dit bericht de wereld in hielp zijn de de leraren Wikipedia haters. Een absurde maatregel volgens de leerling, de school heeft namelijk alleen Wikipedia.de afgesloten, maar niet Wikipedia.org.
Tijdens een workshop aan havo- en vwo-leerlingen over het maken van een profielwerkstuk vertelde ik onlangs dat het vaak erg handig is om te beginnen met een artikel van Wikipedia. Ik had het W-woord nog niet uitgesproken of ik werd door de leerlingen onderbroken met 'wij mogen Wikipedia niet gebruiken voor ons profielwerkstuk.'

Lees verder

Kijk op geschiedenis
Kijk op geschiedenis is een weblog over geschiedenis van Otto Cox, die ook Twittert.

Sextant.org
Sextant is een wiki-achtige website waarop je een eigen bijdrage over de geschiedenis van een plaats of plek in beeld kunt brengen. Doel is te komen tot een zo globaal mogelijk overzicht van Points of Interest (POI's).

De Lerarenwissel
De Lerarenwissel is op zoek naar Geschiedenis docenten! Bent u leraar Geschiedenis en wilt u eens een kijkje nemen in de (wereld)keuken van een collega op een andere school bij u in de buurt?  Laat het ons weten en mail uw contactgegevens, uw onderwijservaring en de gegevens van uw school naar Leraar24 (anouk@jvtv.nl) of bel met 030-24 00 880.
Het digitale lerarenplatform Leraar24 organiseert uitwisselingen voor een dag om leraren een vernieuwde kijk te geven op hun onderwijs. Door een dag (deel) in een andere onderwijssituatie te werken, leert u meer over uw eigen vaardigheden en over de diversiteit aan kwaliteiten die nodig zijn binnen het onderwijs. U draait een dag (deel) de les van een collega op een andere school, die u daarbij zal instrueren en coachen. Daarna ontvangt u uw collega op uw school en begeleidt u hem/haar die dag. Het uiteindelijke filmpje zal te zien zijn op Leraar24.
De video’s van de eerste Lerarenwissel zijn nu te zien op Leraar24.nl.

Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor 28 september sturen aan kaap@kpnmail.nl 

De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.

Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum

Afmelden voor deze mailinglist? Stuur vanuit het emailadres waarop u deze mail ontvangt een leeg emailbericht naar: list-geschiedenis-unsubscribe@digischool.nl