GREX
Community Klassieke Talen en Klassieke Culturele Vorming
NB-0404
NIEUWSBRIEF, april 2004
Jaargang 4, nummer 4
Grex-site
Vaklokaal
Forum
NB-archief
CE-archief
Lesmateriaal
Davindi
Kalender
Vacature
Aanmelden

INHOUDSOPGAVE
VOORWOORD
Activerende werkvorm mythologie
Roma, woorden 25A, oefeningen (Hot Potatoes)
Didactobank
KCV: lessenreeks over het thema Orpheus
Nieuw woordenboek Grieks: les(je) woordenboekgebruik
Pensumteksten Latijn en Grieks CE 2005

Voorwoord

De vierde nieuwsbrief in 2004. Het nieuwe woordenboek Grieks levert indirect al een eerste bijdrage in de vorm van een lesje omgaan met dat woordenboek. Het eindexamen 2004 komt eraan, maar de voorbereidingen voor 2005 gaan ook al van start. Bij deze nieuwsbrief als bijlagen de tekstbestanden van het pensum Latijn en Grieks voor 2005. Ik heb in deze nieuwsbrief links gemaakt naar de bijlagen. Deze links werken alleen als je alle bestanden (bijlagen en nieuwsbrief) in dezelfde map opslaat. Zoals je misschien in het verleden het oude archief ook hebt bij gehouden.
Tot slot nog een opmerking over The Passion of the Christ. Ondanks (of misschien wel dankzij) alle vaak negatieve kritiek op deze film heb ik afgelopen (goede) vrijdag met mijn vierde klas Grieks deze film bezocht. Een beter moment dan deze vrijdagmiddag kon ik niet bedenken. Ik moet de film nog nabespreken met mijn leerlingen, ook aan de hand van de passages uit het Nieuwe Testament die we inmiddels al gelezen hebben en nog moeten gaan lezen, maar de eerste reacties waren overduidelijk. De leerlingen waren na afloop van de film uitermate stil, bijna aangeslagen. Een zeer indrukwekkende en overweldigende ervaring dus. Nu nog alle kritiek op een rijtje gaan zetten.

Robert Peters
naar boven


Activerende werkvorm mythologie (Helden en Ganzen.doc)

Onlangs heb ik iets gemaakt dat misschien de moeite waard is om onder collega's te verspreiden. Het is een opdracht waarbij mijn leerlingen een
mythe (in principe de Argonautika) moeten omzetten in een soort ganzenbordspel. Het is opgezet als "activerende werkvorm" (voor de echte
liefhebbers...).

Joan Admiraal
naar boven


Roma, woorden 25A, oefeningen (roma25a1.htm, roma25a2.htm, roma25a3.htm, roma25a4.htm, roma25a5.htm, roma25a6.htm)

Met het programma Hot Potatoes heb ik een paar oefeningen gemaakt voor mijn leerlingen m.b.t. de woorden van les 25A van Roma. Ik vraag mijn leerlingen om feedback, maar ben ook benieuwd naar jullie reacties. Ken je het programma Hot Potatoes? Werk je met het programma? Wat vind je van de oefeningen? Zou je bereid zijn om een bijdrage te leveren bij het tot stand brengen van een verzameling oefeningen? Kortom: laat me horen wat je er van vindt!!

Robert Peters
naar boven


Didactobank

Er is een enquete opgezet om informatie te verzamelen over het functioneren van de didactobank. Deze enquete is te bereiken via http://www.surveymonkey.com/s.asp?u=12037418037. Zie ook: http://docent.kennisnet.nl.

Robert Peters
naar boven


KCV: lessenreeks over het thema Orpheus (studiewijzer Orpheus.doc, samenvatting Orpheus opera.doc, Vragen opera.doc)

Beste collega's

Samen met mijn collega Ad van der Zanden heb ik een lessenreeks over het thema Orpheus gemaakt voor KCV voor de leerlingen van de vierde
klas van het Pius X-College. We hebben in de vierde klas 1 contactuur per week en we verwachten van de leerlingen dat ze ongeveer 1 uur per
week zelfstandig werken.
Hierbij in 3 bijlagen een studiewijzer over het thema Orpheus, de samenvatting van de Opera "Orpheus in de onderwereld" van Offenbach en
vragen over de opera. De prachtige DVD van de opera is o.a. te koop bij Van Leest. We hebben de opera op groot scherm bekeken door de DVD-speler aan een beamer te koppelen. De opera is in het Frans, maar eventueel met Engelse ondertitels.

Annemie Mateusen-de Wolf
Pius X-College, Bladel

naar boven


Nieuw woordenboek Grieks: les(je) woordenboekgebruik (lesje woordenboek Grieks vragen.doc, lesje woordenboek Grieks antwoorden.doc)

Een les(je) voor leerlingen in het gebruik van het nieuwe woordenboek Grieks. Het betreft vragen en opdrachten en een apart antwoordenblad.

Hennie van Egmond
naar boven


Pensumteksten Latijn en Grieks CE 2005 (ce05-Latijn.doc, ce05-Grieks.doc)

Bijgaand de pensumteksten Latijn (Ovidius en Vergilius) en Grieks (Herodotos) voor het eindexamen van volgend schooljaar. Graag hoor ik het wanneer er fouten inzitten. Mogelijke verschillende lezingen zijn nu nog niet te voorzien, omdat we nog niet de beschikking hebben over de schooluitgaves.Dit schooljaar heb ik gewerkt met het Griekse tekstbestand van het pensum dat via GREX aangeleverd was en dat op de site van Wiebe Koopmans te vinden was. Een aantal keer bleek er in betreffende tekst een andere lezing te staan dan in de tekst van de schooluitgave. Ik heb dit niet ervaren als een belemmering of een probleem. Integendeel, het heeft mij en mijn leerlingen (d.w.z. een enkele leerling uit mijn groep) aan het denken gezet over de verschillende lezingen en de betekenis ervan. Mocht dat komend jaar weer het geval zijn, dan zal ik dat niet betreuren. Dank gaat uit naar Leo Nellissen voor het vervaardigen van deze tekstbestanden.

Robert Peters
naar boven