Good Practice Day Talen, vrijdag 6 februari 2004 in Leiden

Enkele indrukken

 

Voor de vierde keer organiseerde het ICLON: Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing een Good Practice Day voor talendocenten in de Tweede Fase. Het thema was deze keer: De praktijk volop in beweging. Er was expliciet aandacht voor de didactiek van ICT, met name het werken met digitale leeromgevingen.

De opkomst was verheugend hoog: meer dan 200 docenten! Er waren dan ook 32 workshops, waarvan zeker 11 interessant waren voor docenten Nederlands. Helaas kon je er maar drie volgen.

  1. Ik volgde bij Rudy Wuyts van de Universiteit van Antwerpen, volgens mij de enige Vlaming in dit gezelschap ., een heel gedegen workshop over filmisch en literair vertellen onder het motto: KIJKEN EN/IS LEZEN.
  2. Marijn Wagenaar, docente Nederlands aan het Emmauscollege in Rotterdam en actief lid van de vakcommunity Nederlands vertelde over haar ervaringen met haar elektronische leeromgeving. Het was een zeer praktisch verhaal, dat aanleiding was voor de aanwezigen om ook over hun ervaringen te vertellen. Hieruit werd heel duidelijk, dat het werken met een elektronische leeromgeving in het voortgezet onderwijs bemoeilijkt wordt door allerlei formele voorschiften, bijvoorbeeld over de verplichte minimale contacttijd en wat contacttijd eigenlijk is. Met je leerlingen communiceren in een van plaats- en tijdonafhankelijke leeromgeving wordt niet als contacttijd gezien! De leeromgeving van Marijn is te vinden op de website van haar school: www.emmauscollege.nl Ga naar Leerlingen, vakken, Nederlands en dan 5 vwo.
  3. Tot slot volgde ik een workshop bij Jan Bult van het Alfa College in Groningen over het gebruik van internet bij lessen Nederlands en Letterkunde. Ook Jan Bult is een actief lid van de vakcommunity en is zeer actief op het internet. Deze workshop was dan ook heel inspirerend. We kregen voorbeelden van bruikbare internetsites voor mondelinge taalvaardigheid, voor taalbeschouwing en voor literatuur, met voorbeelden van leerlingopdrachten erbij. Ik ben vrij actief op internet, maar toch zie je altijd weer nieuwe dingen. Verder viel me op, dat vooral de omroepsites zo informatief zijn en prachtig multimediaal materiaal te bieden hebben. Een snelle internetverbinding is natuurlijk wel een vereiste. Ik geef hieronder een overzicht van de websites. Wil je echt goed op de hoogte blijven van de activiteiten van Jan Bult op digitaal gebied, abonneer je dan op zijn gratis e-zine: ON-WIJS, via: http://www.on-wijs.nl

 

Mondelinge taalvaardigheid

Taalbeschouwing

Literatuur

http://scholieren.nrc.nl/extra/debat

http://www.contaminatie.nl

http://www.nederlands.nl

http://www.edebat.nl

http://www.kriq.nl

 

http://www.omroep.nl/nos/noshome

http://members.lycos.nl/bladel/taalgein

 

http://www.novatv.nl

http://www.nederlandsewoorden.nl

 

http://www.netwerk.tv

http://www.taalpost.nl

 

http://www.2vandaag.nl

 

 

http://www.lichaamstaal.nl

 

 

http://www.bijonsthuis.nl

 

 

 

Willy Weijdema: W.H.WEYDEMA@efa.nl