Nieuwsbrief maart 2003

 

Dit is de vijfde nieuwsbrief  van de derde jaargang van de vakcommunity Nederlands. De nieuwsbrief wordt verstuurd via de mailinglist van meer dan 400 docenten en a.s. docenten Nederlands, als Word-attachment bij de mail. Wie geen attachments meer wil openen, kan de nieuwsbrief ook in HTML-formaat lezen bij de vakcommunity. Bijdragen voor de volgende nieuwsbrief kunnen per mail opgestuurd worden aan Willy Weijdema. Heb je een urgent bericht voor de communityleden, gebruik dan de mailinglist: list-nederlands@digischool.nl  Iedereen die op de mailinglist staat, kan dit mailadres gebruiken. De vakcommunity Nederlands is op internet te vinden via de portal van Kennisnet: vakcommunities of via http://www.digischool.nl/ne/community

Inhoud

Vaklokaal Nederlands

Good Practice Day in Leiden

ThinkQuest

Kennisnet en de vakcommunity Nederlands

Vakwijzer

500 leden???

Vaklokaal Nederlands

Terug

De digitale school bestaat al zeven jaar en al die tijd was het vaklokaal Nederlands marginaal aanwezig. Daar is nu een eind aan gekomen. Studenten van de lerarenopleiding in Amsterdam: de EFA, publiceren er digitaal lesmateriaal, dat ze in het kader van hun studie geproduceerd hebben.Studenten van de eerstegraads lerarenopleiding die lesmateriaal tijdelijk op de website van de universiteit kunnen plaatsen, kunnen hun materiaal ook in het vaklokaal publiceren. En: leden van de vakcommunity, die een website bij een gratis, dus commerciële provider onderhouden, kunnen ook in het vaklokaal hun materiaal kwijt, zonder flitsende reclamebanners en pop-up-vensters.

 

Ga er in ieder geval kijken. De emblematasite van Thea Tigchelaar staat er nu bij het onderdeel Fictie: het directe adres is: http://www.digischool.nl/ne/emblemata/ De docentenversie volgt binnenkort.

 

De studenten van de EFA hebben interactief materiaal gemaakt met behulp van Hot Potatoes, o.a. spellingsoefeningen en oefeningen over stijlfiguren. Er is materiaal voor het schrijven van een zakelijke brief en er is een webkwestie over Fantasy Fiction.

De elektronische leeromgeving voor discussievaardigheden in de Tweede Fase van Marijn Wagenaar van het Emmauscollege in Rotterdam staat in het vaklokaal bij de link Andere vaklokalen: http://www.digischool.nl/ne/vaklokalen/

 

Hoe werkt zo’n elektronische leeromgeving in de praktijk? Wat vinden de leerlingen van 5vwo ervan? Hoe reageren de collega’s? Lees hieronder de ervaringen van Marijn Wagenaar.

 

“In de praktijk werkt het heel redelijk: de leerlingen mailen hun artikelen tijdig en de voorzitters van de meeste klassen leveren op tijd hun voortgangsverslag in. De kwaliteit hiervan is zeer wisselend. Het valt me verder op dat leerlingen minder op ICT-gebied kunnen dan ik verwachtte.

Nogal wat vergaten hun samenvattingen op te slaan. Ik weet nu ook dat de toelichting bij het verzenden van het formulier naar de juiste docent uitvoeriger moet.

De leerlingen zijn vrij enthousiast. Het is weer eens iets anders. Bovendien hebben ze een contactuur minder.

Tot mijn verbazing kreeg ik mijn collega's in 5v alle drie mee.  Ik heb er twee in het begin echt bij het handje moeten nemen. Al snel ontdekten ze dat het helemaal niet zo eng was, als ze dachten. We zijn allemaal enthousiast dat we nu meer inzicht krijgen in de manier waarop onze leerlingen werken. De voortgangsverslagen leveren informatie op, maar daarnaast is het ook interessant om te zien (aan bijvoorbeeld de hitteller) wanneer de leerlingen aan een opdracht beginnen: de avond/ nacht voor een deadline komen de meeste bezoekers.”

 

Bij de andere vaklokalen vind je ook een link naar de website van SG Dalton-Vatel in Voorburg. Het onderdeel Puntenlijst, waarbij je online je leesdossier kunt samenstellen en bijhouden is zeer de moeite waard: http://webmail.dalton-vatel.nl/puntenlijst/

 

Alle makers willen natuurlijk graag reacties op hun materiaal ontvangen. De studenten van de EFA hebben daar een apart mailadres voor geopend: taalvaardigheid@lycos.nl

Hieronder leest u wat ervaringen van Steven van der Steen, derdejaars Nederlands:

 

“De laatste weken krijgen we best veel mails. Soms wel 20 per 2 dagen. De meeste mails zijn de laatste tijd niet echt leuk, want de leerlingen attached dan gewoon een brief en er staat

dan helemaal niets in de mail. Geen verzoek of wij de geattachte brief even willen nakijken, wat we best willen natuurlijk mits leerlingen dat fatsoenlijk vragen. Als ik terug mail, reageer ik altijd aardig en netjes, maar als we alleen maar lege mailtjes met attachments krijgen, houdt het op voor mij. Ik schrijf dan ook niet terug. Een enkeling die wel wat in zijn/haar mailtje

schrijft, zeg ik dat het me opvalt dat zij de enigen zijn die te kennen geven wat er met de attachment moet gebeuren. Misschien is het slim om wat 'regels' op te stellen voor de mails die leerlingen sturen en die op de site te zetten.”

 

Digitaal communiceren moeten we leren ….. Wie heeft tips voor ‘regels’ waar Steven om vraagt? taalvaardigheid@lycos.nl

Good Practice Day in Leiden

Terug

Enkele indrukken van de Good Practice Day in Leiden, gehouden op 14 maart, staan in de vakcommunity:  ICT-gebruik hoeft niet altijd in te houden dat er modern onderwijs gegeven wordt, scholen als strafkampen?, en zo staan er nog wel wat meer opmerkingen in dit verslag. Het zou leuk zijn, als hier reacties op kwamen: via de mailinglist, op het forum van de vakcommunity of rechtstreeks bij de communitymanager.

ThinkQuest

Terug

De inschrijvingen voor de webstrijden ThinkQuest voor Leerlingen en ThinkQuest voor de Klas zijn geopend. ThinkQuest organiseert elk jaar webstrijden voor iedereen die onderwijs volgt of geeft. ThinkQuest voor Leerlingen is bedoeld voor leerlingen in het voortgezet onderwijs en in de beroeps- en volwasseneneducatie. Voor ThinkQuest voor de Klas kunnen teams van studenten zich inschrijven, maar ook teams van docenten in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en in de beroeps- en volwasseneneducatie.

 

Teams kunnen zich inschrijven tot 27 juni 2003 via de website van ThinkQuest: www.thinkquest.nl. Teams voor ThinkQuest voor de Klas krijgen tot 20 augustus 2003 de tijd om hun website te bouwen. Deelnemers aan ThinkQuest voor Leerlingen tot 24 september 2003. Daarna worden de inzendingen door een deskundige en onafhankelijke jury beoordeeld. De finales zijn in oktober, respectievelijk november. Meer informatie

 

Let op: de vakcommunities gaan dit jaar een rol spelen in de beoordeling van de ingestuurde websites! Vandaar die deskundige en onafhankelijke jury …. Vorig jaar was er een prachtige inzending over Koning Artur van een team van het Zwijsencollege in Veghel: deze website staat nog steeds op de eerste pagina van de vakcommunity Nederlands.

Kennisnet en de vakcommunity Nederlands

Terug

Probeer je wel eens collega’s enthousiast te maken voor ICT? Dan wijs je ze natuurlijk op de mogelijkheden van de vakcommunity, van de digitale school en van Kennisnet. Maar: als je geen ervaren webgebruiker bent, zie je die mogelijkheden niet zo makkelijk. Daarom is er nu een boekje verschenen bij uitgeverij Instruct: Kennisnet voor het voortgezet onderwijs. Het hoort thuis in de reeks ICT op school, de auteur is Allard Bijlsma. De lezer wordt rondgeleid in de portaalsite www.kennisnet.nl en in alles wat daaraan hangt. Niet alleen voor beginners is dit informatief, ook voor meer gevorderden. Ik haalde er ook nog informatie uit die voor mij nieuw was, maar heel verrassend was: de vakcommunity Nederlands wordt in hoofdstuk 4 helemaal geanalyseerd als voorbeeld van een vakcommunity! Ik denk dat we hierdoor zeer vereerd kunnen zijn! Meer informatie: www.instruct.nl

Vakwijzer

Terug

Je hebt een tijd weinig gehoord over Vakwijzer, maar dat betekent niet, dat de ontwikkelingen daar stil liggen, integendeel. Vakwijzer begint steeds meer de zoekmachine voor het onderwijs te worden. De hele database is in januari 2003 opgeschoond en nu werken twee deskundige leden van de vakcommunity: Carl Brüsewitz en Gerdien van den Brand aan het beoordelen van de websites. Iedereen kan mee werken aan het up to date houden van de database. Iedereen kan een bron: een website of digitaal lesmateriaal,  invoeren via http://kennisnet.vakwijzer.nl  Rubriceer de bron onder VO-Nederlands, en Gerdien en Carl zullen de bron beoordelen.

500 leden???

Terug

500 leden in de maand maart? Het kan nog steeds! Er zijn nu 497 leden en we hebben nog drie dagen in maart: maak je collega’s ook lid. De boekenbon van € 50 ligt klaar.

 

Wat betreft de activiteit van de communityleden: er zijn 8 stemmen uitgebracht bij de opiniepeiling over verschillende mailinglists op het forum. Dat kunnen er natuurlijk veel meer worden. Ik laat de peiling nog even staan. Kijk er eens naar, registreer je op het forum, met de uitleg erbij is dat echt niet moeilijk en breng je stem uit. In de volgende nieuwsbrief zal ik verslag uitbrengen.

Terug