Nieuwsbrief februari 2001

 

Dit is de zesde nieuwsbrief van de vakcommunity Nederlands. De volgende nieuwsbrief verschijnt eind maart.

De vakcommunity Nederlands is op internet te vinden via http://www.kennisnet.nl/school/vakcomVO of via

http://www.digischool.nl/ne/community

 

Deze nieuwsbrief wordt verstuurd aan 176 docenten Nederlands

 

De vakcommunity Nederlands groeit en bloeit. Een record: in één week meldden zich 21 leden aan! Het was week 4, de week van 22 januari: de week van de NOT. Zou het daardoor komen? De stand van Kennisnet was inderdaad zeer druk bezocht.

Zie verder: Kennisnet

Het aantal mensen dat bezig is met Vakwijzer neemt sterk toe: zie de informatie over Vakwijzer in deze nieuwsbrief. Nog steeds geldt: hebt u belangstelling? Neem dan contact op: Willy Weijdema

Verder staan in deze nieuwsbrief nog veel meer oproepen om te reageren. Het zijn heel uiteenlopende oproepen: over favoriete websites, over lesmateriaal, over deelname aan digitale leeromgevingen, over columns schrijven, kortom: voor ieder wat. Ik verwacht 176 mails terug.

Inhoud

Kennisnet

 

Vakwijzer

 

Column: Slecht spellen

 

Lesmateriaal

 

Ongebonden

 

Het Heelal

 

Twee boeken

Kennisnet

Terug

 

De site van Kennisnet is geheel vernieuwd: www.kennisnet.nl deze maand nog bezocht? De site ziet er nu heel anders uit. Je vindt er makkelijker je weg. Kies Docent, Talen, Nederlands. Wat vindt u van de 8 sites die daar genoemd zijn? Zijn dat de belangrijkste sites voor docenten Nederlands of gebruikt u in uw praktijk toch andere sites? Laat het weten! Ik publiceer de resultaten: dan krijgen we een aardig overzicht over hoe docenten Nederlands internet gebruiken.

 

Vakwijzer

Terug

 

De trainingen voor Vakwijzer, eind januari, zijn uitstekend bezocht: totaal waren er 95 deelnemers. Van de community Nederlands waren er liefst 13 deelnemers. Een naar verhouding hoog aantal: alleen van Frans waren er meer, namelijk 14. Het was een heel drukke, maar inspirerende bijeenkomst: wat jammer dat ik m’n (digitale) camera niet bij me had: we hadden mooie plaatjes kunnen maken. In ieder geval was duidelijk: je bent als beoordelaar niet alleen!

 

Wie meer informatie wil hebben over Vakwijzer, kan verschillende bronnen raadplegen

-         In de vakcommunity: Vakwijzer

-         Op de website van Levende Talen: www.levendetalen.nl

-         Via de digitale school: http://www.digischool.nl/vakwijzer

-         Via kennisnet: http://vakwijzer.kennisnet.nl

 

De laatste is het meest actueel en spectaculair: het is het publieke deel van de Vakwijzersite. U ziet op http://vakwijzer.kennisnet.nl hoe de zoekmachine van Vakwijzer werkt. U hebt meerdere opties om te zoeken. Probeer het eens. Zoek met termen uit het vak Nederlands: poëzie, spelling. Zoek geavanceerd, bijvoorbeeld alleen binnen de community Nederlands. Let ook op de sterrenaanduiding. Een site kan 1 – 5 sterren krijgen, met de volgende betekenis:

 

*

nauwelijks interessant

**

wel aardig, is te gebruiken in de les, maar vraagt wel aanpassing

***

biedt voldoende informatie of materiaal dat nog enige aanpassing nodig heeft

****

behoorlijk uniek materiaal dat meteen in de les te gebruiken is

*****

sluit perfect aan bij de gekozen domeinen

 

Wat vindt u van de zoekresultaten? En van de sterrenaanduiding? We zijn nog maar een paar weken bezig, dus elke vorm van feedback wordt op prijs gesteld. Mail uw ervaringen!

Column: Slecht spellen

Terug

 

Eindelijk een reactie op een column. Henk Bakker van Nedercom Eduware reageerde als volgt.

 

Slecht spellen is redelijk te bestrijden met educatieve software voorzien van goede, het verstand prikkelende feedback.

Neem eens een kijkje op www.nedercom.nl

 

Op deze site zijn heel goede demo’s te downloaden. En wat betreft de column: die van Mirza staat er ook al weer een maand. Wie stuurt een nieuwe column op?

 

Lesmateriaal

Terug

 

Lesmateriaal uitwisselen is een van de doelen van een vakcommunity. In de vakcommunity Nederlands staan voorbeelden van Praktische Opdrachten voor de Tweede Fase, aangeleverd door het samenwerkingsverband ICT-Noord. Het zijn er nu al 8 en ze variëren van Reisverhalen tot De nieuwe spellingsregels in een dictee, waarmee je je kans vergroot op deelname aan het Groot Dictee der Nederlandse taal: zie http://www.digischool.nl/ne/community/po.htm. In het archief staat een Internetrondrit door Amsterdam, door een docent Nederlands uit Utrecht als inspiratiebron gebruikt voor een internetrondrit door Utrecht: http://www.digischool.nl/ne/community/lesmateriaal/titelrondrit.htm

 

De coördinator van de vakcommunities VO: Erik Verhulp, heeft twee goede tips voor lesmateriaal voor Nederlands.

Poezome

Poezome een prachtig poëzieproject van Xaveriuscollege uit Borgerhout België.

http://users.skynet.be/xaveriuscollege/poezieproject/. Deze site laat zien hoe een poëzieproject van een school via internet gepresenteerd kan worden. Mijn advies: KIJKEN!

Maar misschien kan de site zelf ook als bron gebruikt worden? Misschien is het mogelijk bij deze site een opdracht te schrijven, waardoor leerlingen ermee kunnen werken.

Kruiswoordpuzzels

Laat uw leerlingen kruiswoordpuzzels maken, ook zelf ontwerpen. Met behulp van kruiswoordpuzzles kunnen mooie online oefeningen gemaakt worden. Het programma Crosswords biedt hiervoor uitstekende mogelijkheden. Een bruikbare demo is te downloaden op www.crosswords.com

 

 

Gebruikt u bovenstaand materiaal, of heeft u zelf ander materiaal, stuur het op en meld uw ervaringen! Daar hebben docenten behoefte aan: voorbeelden en ervaringen.

Ongebonden

Terug

 

De website: www.ongebonden.nl , de website met gratis te lezen en te downloaden literatuur,  bestaat nu bijna drie maanden en wordt erg goed bezocht door scholieren. De “bezoeksessies” zijn erg lang, gemiddeld bijna 30 minuten, wat extreem hoog is voor internet. De beheerders van de site hebben ook veel reacties gehad van docenten. Zij vragen om “meer interactie mogelijkheden voor de leerlingen”, “meer participatie” en “meer stimulans tot zelfwerkzaamheid”. De beheerders hebben dit vertaald in o.a. een messageboard (“wat ik zeggen wou”) en lees- en schrijf wedstrijden met  prijzen. Tegelijk met deze toevoegingen wordt de vormgeving van

Ongebonden ook veranderd, dus het zal tot eind deze maand wat rommelig zijn op de site.

Dat laatste valt erg mee. Een bezoek aan www.ongebonden.nl is altijd de moeite waard. Er worden voortdurend nieuwe titels toegevoegd waarbij rekening gehouden wordt voor leerlingen herkenbare thema’s.

 

Het Heelal

Terug

 

Het Heelal is een uitgebreide digitale leeromgeving, ontwikkeld bij het APS. Deze omgeving wordt op een aantal proefscholen uitgeprobeerd, maar er kunnen ook andere docenten aan deelnemen. Voor meer informatie: zie http://www.digischool.nl/ne/community/heelaltekst.htm Projectleider is:

Jeroen Clemens

 

Twee boeken

Terug

 

Tot slot een tip voor twee boeken: echte boeken, op papier. Maar: ze gaan over zoeken op internet en over schrijven voor het beeldscherm. Dus: de computer moet toch weer aan ….

 

Dirk de Grooff:

Snel en efficiënt leren zoeken op het internet.

2e druk, 1999 ISBN 90 5826013 5.

Davidsfonds/Leuven.

 

Schrijf in punt nl
Pakkende teksten maken voor internet, intranet en papier
Auteur: Theo Groen
ISBN: 90 76542 03 1
Prijs: f 29,90 598 BEF; luxe paperback; pagina's: 105
Uitgeverij: Kemper Conseil Publishing

 

Bijbehorende website: http://www.schrijf-in.nl/

 

Met veel dank aan Carl Brusewitz voor deze tips: CF.Brusewitz@windesheim.nl

 

Terug