Nieuwsbrief juni en juli  2001

 

Dit is de tiende nieuwsbrief van de vakcommunity Nederlands en de laatste nieuwsbrief van dit schooljaar. De eerste nieuwsbrief van het nieuwe schooljaar verschijnt in september.

De vakcommunity Nederlands is op internet te vinden via http://www.kennisnet.nl/docent of via http://www.digischool.nl/ne/community

 

Deze nieuwsbrief wordt verstuurd aan een mailinglist van 180 docenten Nederlands en is ook te lezen in het archief van de vakcommunity. Eigenlijk is het al vakantietijd. Maar de informatie in de vakcommunity gaat gewoon door. De agenda is geheel vernieuwd, er zijn nieuwe links , de Zoekmachine van Vakwijzer is altijd de moeite waard en er komen ook nog steeds Praktische Opdrachten, het zijn er nu al 13! De column is nu al een tijdje niet vernieuwd: wie stuurt een nieuwe op? W.H.WEYDEMA@efa.nl

 

Ik wens iedereen een heel prettige vakantie en ik hoop in het nieuwe schooljaar alle communityleden weer te ontmoeten: in de digitale én in de echte wereld!

 

 

 

 

 

Inhoud

Nationale Communitydag en het nieuwe schooljaar

Vakwijzer en de bibliotheken

Analyse van websites

Actuele websites

Nationale Communitydag en het nieuwe schooljaar

Terug

 

Het meest spectaculaire nieuws is de vorige Nieuwsbrief was het nieuws over de Nationale Communitydag op 13 juni in Diemen. Helaas is deze dag niet door gegaan: 70 aanmeldingen vond de organisatie niet genoeg. Ik vond het erg jammer, en de communityleden die zich opgegeven hadden vonden dat ook. De bedoeling is dat er in september, dus aan het begin van het nieuwe schooljaar iets dergelijks gaat plaats vinden, maar daar is nog niets over bekend.

 

Wel is bekend dat de vakcommunity Nederlands volgend jaar door gaat! Ik ben opnieuw aangesteld als communitymanager en daar ben ik erg blij mee. Ik zoek nu naar mogelijkheden om een bijeenkomst voor onze community te organiseren, maar dat valt nog niet mee. Kijk maar eens op de Agenda in de community: er zijn al heel wat evenementen in de maanden september tot december! Houd in ieder geval vrijdag 23 en zaterdag 24 november vrij. Dan is de jaarlijkse conferentie van Het Schoolvak Nederlands, dit jaar weer in Nederland. Ik ga proberen tijdens die conferentie iets voor de vakcommunity te organiseren. In ieder geval komen dan de mogelijke toepassingen van Vakwijzer bij Nederlands  aan de orde.

 

Vakwijzer en de bibliotheken

Terug

 

Volgend jaar gaat Vakwijzer ook door en wordt zelfs nog professioneler dan het al was. Een aantal openbare bibliotheken in de grote steden was met iets vergelijkbaars bezig: een database van bronnen op internet maken. Dit project, De Spin geheten, is nu geïntegreerd in Vakwijzer. We hebben nu veel meer bronnen, maar wat waarschijnlijk nog belangrijker is: we krijgen professionele hulp vanuit de bibliothekenwereld! Iedere community krijgt een

bibliotheekmedewerker die een halve dag per week gaat helpen met het beoordelen. Ook leggen de bibliotheekmedewerkers een verbinding met de 'fysieke' bibliotheek, door de bronnen te koppelen aan de SISO-systematiek: alle bronnen krijgen een SISO-codering.

 

Ook dit vind ik een heel positieve ontwikkeling. De vakcommunity Nederlands heeft Jacqueline  Muyres toegewezen gekregen. Ze werkt bij de openbare bibliotheek in Sittard en haar mailadres is: jacqueline@obsittard.nl Hieronder stelt zij zich voor.

 

Ik ben Jacqueline Muyres. Ik ben reeds 17 jaar bibliothecaris in de openbare bibliotheek te Sittard. Mijn taken zijn o.a. inlichtingenwerk, regelen van het Interbibliothecair Leenverkeer, tijdschriftenadministratie, geven van internetcursussen en beheer van de studiezaal. Zoals je ziet heb ik geen affiniteit met het onderwijs, maar dit mag geen belemmering zijn om redacteurenwerk te doen bij Vakwijzer.

Het lijkt me leuk en zinvol werk en ik hoop op een prettige samenwerking

 

Nederlands heeft op scholen vanouds veel bemoeienissen gehad met de schoolbibliotheek, die tegenwoordig mediatheek heet. De community Nederlands verkeert nu in de riante positie dat we twee bibliothecarissen in ons midden hebben. Vanaf het begin is Gerdien van den Brand betrokken geweest bij de community Nederlands. Zij werkt bij de Provinciale Bibliotheekcentrale voor Noord-Brabant en geeft les aan bibliothecarissen en mediathecarissen in het omgaan met digitale media. Ze heeft al heel veel beoordelingen en accorderingen in Vakwijzer ingevoerd. Blijf vooral de Zoekmachine van Vakwijzer uitproberen: de database wordt steeds groter!

 

Analyse van websites

Terug

Minke Knol, studente Nederlands en Communicatiekunde in Utrecht doet een afstudeeronderzoek over hoe het analyseren van websites op effectiviteit. Daarbij zijn 5 punten van belang:

·        toegankelijkheid

-         structuur

-         begrijpelijkheid

·        navigatie

·        interactiviteit

·        actualiteit

·        vormgeving

In de nieuwsbrief van april stond een stukje over structuur; in de nieuwsbrief van mei over begrijpelijkheid.  Hieronder staat een stukje over het aspect navigatie en wel over hyperlinks en hypertekst

 

Hyperlinks

 

Bij elke hyperlink hoort de vraag ‘waar gaat deze hyperlink heen’? Deze vraag moet altijd beantwoord kunnen worden, anders kunnen bezoekers onnodig gaan dwalen.  Verschillende elementen functioneren als hyperlink: een plaatje, een animatie of een tekst. Een goed hyperlink speelt in op de vraag die de bezoeker heeft. Bijvoorbeeld als een bezoeker informatie over zijn laatste examen wil, is een goede hyperlink: direct naar je examen je cijfer weten? De bezoeker klikt hier dan op en krijgt een antwoord op zijn vraag. Hyperlinks in de imperatief werken ook goed: Laat een bericht achter in het gastenboek. Bezoekers kunnen zo makkelijk informatie vinden.

Hyperlinks laten bezoekers door een site navigeren; bezoekers worden van pagina naar pagina geleid via verschillende hyperlinks. Daarnaast geven hyperlinks een overzicht van wat een site te bieden heeft, een verwijzing naar een andere site of bijvoorbeeld naar een moeilijk woord. In de literatuur over hyperlinks wordt aangeraden om bovenaan de pagina niet meer dan vijf hyperlinks te gebruiken en aan de linkerkant niet meer dan zeven. Bovenaan staan meestal de links die op iedere pagina blijven staan (e-mail, zoekmachine, site-map, homeknop). Aan de linkerkant staan inhoudelijke links Deze passen zich aan aan de inhoud van de pagina.

 

Hypertekst

 

De structuur van een tekst ontstaat door het gebruik van links. Hypertekst ontstaat als links gecombineerd worden. De structuur is niet langer lineair zoals bij papieren tekst, maar kan in principe iedere structuur krijgen die mogelijk is. De lezer bepaalt in  hoge mate zelf de structuur; deze is namelijk afhankelijk van de volgorde waarin hij door de tekst surft. Een bezoeker kan immers binnenkomen op de laatste pagina van die site om vervolgens naar de eerste pagina door te klikken en ten slotte te belanden bij de vijfde pagina van de site- die uiteraard geen paginanummer heeft, omdat de pagina’s binnen een website meestal geen vaste volgorde hebben. De verhouding tussen lezer en schrijver verandert omdat lezers al naar gelang hun interesse steeds ander keuzes maken; de tekst ligt niet van te voren vast zoals bij papieren teksten.

 

Actuele websites

Terug

De website www.lerenonline.nl, met grammaticatrainingen voor Nederlands en Engels wordt voortdurend uitgebreid, zoals je in de nieuwsbrief van Leren Online hebt kunnen lezen. Kijk ook eens op www.didactobank.nl er zijn al vijf didacto’s voor Nederlands te vinden. Weet je niet wat een didacto is? In de Nieuwsbrief van mei staat dat uitgelegd.