Nieuwsbrief maart 2001

 

Dit is de zevende nieuwsbrief van de vakcommunity Nederlands. De volgende nieuwsbrief verschijnt eind april.

De vakcommunity Nederlands is op internet te vinden via http://www.kennisnet.nl/docent of via

http://www.digischool.nl/ne/community

 

Deze nieuwsbrief wordt verstuurd aan 198 docenten Nederlands.

 

De website van de vakcommunity Nederlands wordt interactief! Van de fase van alleen informatie verstrekken stappen we nu over naar de fase van interactie. Wat is er allemaal bijgekomen? Een discussieforum, de zoekmachine van Vakwijzer en een geautomatiseerde ledenadministratie. Ook verder wordt de site elke week vernieuwd. Er is weer een nieuwe column: dit keer over mobieltjes: De GSM volgens Pijpers. De agenda van maart tot en met juni loopt al aardig vol. Reserveer 10 mei: studiemiddag in Utrecht van de sectie Nederlands van Levende Talen over mondelinge taalvaardigheid in de Tweede Fase. En uiteraard zijn er nieuwe links.

 

Inhoud

 

Discussieforum

Zoekmachine van Vakwijzer

Geautomatiseerde ledenadministratie

Uit de community

Nederlands in het buitenland

Schrijven voor het web

Oproepen

Discussieforum

Terug

Op de website van de vakcommunity Nederlands zie je een knop: discussieforum. Als je daarop klikt, kom je in het discussieforum van Nederlands. Ik heb al drie discussieonderwerpen erop gezet. Wil je reageren, dan moet je je registeren als gebruiker. Klik op Register, verklaar je akkoord met de regels: Agree. Vul je gegevens in, klik op Submit Registration en al heel snel krijg je een mailtje terug met een log-in en een wachtwoord. En dan kun je niet alleen reageren, maar ook nieuwe topics aandragen. Er ontwikkelt zich nu al een discussie over webschrijven!

Zoekmachine van Vakwijzer

Terug

En dan is er nog een nieuwe knop: Zoekmachine van Vakwijzer Als je daarop klikt, kun je zoeken in de URL’s die tot dusver door de beoordelaars van de vakcommunity Nederlands in Vakwijzer zijn ingevoerd. Probeer maar wat zoekwoorden. Wat vind je van de resultaten? Mail me je ervaringen, of publiceer ze op het discussieforum. En: wil je ook mee werken aan het vullen van deze database, meld je dan aan bij de communitymanager. We kunnen nog steeds beoordelaars gebruiken!

Geautomatiseerde ledenadministratie

Terug

Iedereen heeft daar op 27 maart een mail over ontvangen. We hebben nu een echte mailinglist, dus  een mailadres dat door de leden van de vakcommunity gebruikt kan  worden om iedereen een boodschap te sturen. Dat opent veel meer  mogelijkheden tot actieve communicatie. Meld je alsjeblieft opnieuw aan, als je dat al niet gedaan hebt. Als je je opnieuw aangemeld hebt, ben je automatisch aangemeld bij de mailinglist. Het adres is: http://www.digischool.nl/ne/community/formulier.php3.

 

Gebruik mailinglist

Je kunt de mailinglist gebruiken als je er lid van bent. Het gaat als volgt.

Verzenden naar de list

Zet in de adresbalk van je e-mailprogramma: list-nederlands@digischool.nl. Dan krijgt iedereen jouw bericht te lezen.

Beantwoorden van een e-mail vanuit de list

Dat kan op 2 manieren.

1.      Met de knop Beantwoorden/Reply in je werkbalk. Alleen de maker van het bericht krijgt antwoord en NIET alle leden.

2.      Met de knop Allen beantwoorden/Reply to all. Iedereen krijgt je reactie te lezen. Zeker wanneer iemand een oproep plaatst, is het soms zinvol om je antwoord via Allen beantwoorden/Reply to All te geven, zodat anderen die misschien met hetzelfde probleem zitten, jouw antwoord ook kunnen lezen.

 

Ik ben benieuwd wat het meest populair gaat worden: het discussieforum, - daarop kun je het verloop van een discussie volgen, maar je moet wel apart inloggen -, of de mailinglist, - dat zie je meteen in je mail, maar de discussie kan onoverzichtelijk worden.

 

Uit de community

Terug

Naar aanleiding van de Nieuwsbrief krijg ik reacties, die ik graag aan iedereen doorgeef: dat kan dus straks via het discussieforum of de mailinglist.

 

Kees Nuijten van het Montessori Lyceum Herman Jordan Lyceum in Zeist mailde dat hij vooral veel had aan de informatie over spelling en IT. Hij heeft namelijk nogal veel Amerikaanse leerlingen en die maken geregeld interferentiefouten. Mogelijk helpen spellingoefeningen via het net. Wie hetzelfde probleem heeft en/of een oplossing, neem contact op met hem: kees@nuyten.demon.nl

 

Nederlands in het buitenland

Terug

We hebben naar verhouding nogal wat communityleden uit het buitenland, onder meer Julie Tucker-Hargreaves, lerares Nederlands, Kent, Engeland. Ik ben altijd benieuwd naar wat er in andere landen aan Nederlands wordt gedaan. Op mijn verzoek iets over haar werkzaamheden te vertellen, kwam de volgende reactie.


 

 

Mijn situatie is als volgt:

Ik geef les in Kent op twee instituten:

1.       Sevenoaks School, waar ik hoofdzakelijk GCSE leerlingen heb en af en toe het Baccalaureat.

2.       University of Brighton - waar ik Engelse leerlingverpleegkundigen Nederlandse les geef omdat zij voor drie maanden stage moeten lopen in een ziekenhuis of in de wijk van de stad Utrecht.  Zij doen een 3-jarige opleiding aan de Universiteit met de taal als gedeelte van hun opleiding tot verpleegkundige. Deze opleiding is uniek in Engeland en heet: European Nursing Initiative. (Spaans is de andere keuze).

Dus ik ben lerares Nederlands als vreemde taal.  Mijn "behoeften" wat betreft het onderwijs van de Nederlandse taal zijn dus bepaald specifiek: verpleegkundig jargon, video's, folders, formulieren, "ziekenhuis-situaties" etc. Ik hoop dat deze info een duidelijker beeld geeft van mijn situatie. Ik zou het fijn vinden om in jullie volgende nieuwsbrief vermeld te worden - maybe there will be someone outthere who has some handy tips or some interesting lesson materials or some crazy ideas.

 

Wie wil contact opnemen met Julie en haar van materiaal ‘or some crazy ideas’ voorzien? Haar adres: jtuckerhargreaves@lineone.net

Schrijven voor het web

Terug

We blijven boeken lezen, maar dat zijn soms boeken over hoe je op het scherm publiceert. Onderstaande tip komt van Henk Bakker. Henk Bakker is te bereiken op het adres: nedercom@home.nl

 

Huizing, K.J. en W.W. Taatgen, Klantgerichte Websites, een stappenplan voor

ontwerp, vormgeving, PR en onderhoud van klantgerichte websites, tweede

druk, uitg. A.W. Bruna, Utrecht 2000.

 

Carl Brüsewitz: CF.Brusewitz@windesheim.nl noemde de volgende twee publicaties

 

Willem Hendrikx, Schrijven voor het beeldscherm, internet, intranet, helpsystemen. ISBN 90 5797 0244 Sdu/Standaard Den Haag/Antwerpen 1999

 

Piet Kaashoek en Michel Simons, Schrijven voor multi(media) ISBN 90 6283 154 0 Bussum Coutinho 2000. In het bijzonder hoofdstuk 6: "Schrijven voor internet"

 

Dan hebben we een studente Nederlands en Communicatiekunde in de community: Minke Knol: minke@epn.net Zij is gespecialiseerd in het beoordelen van websites vanuit verschillende perspectieven en is beoordelaar in Vakwijzer. Ook zij gaf een boekentip.

 

Eric Tiggeler en Rob Doeve, Webwijzer. Den Haag SDU, 2000. ISBN 90-5797-072-4

 

Zie ook de discussie over webschrijven op ons discussieforum

 


Oproepen

Terug

Wintoets

Wiebe Foppen, leraar Nederlands op een school voor Vmbo, sg Dalton-Vatel, locatie

François Vatel te Den Haag, heeft onlangs kennis genomen van de mogelijkheden van het programma WinToets. Hij ziet mogelijkheden om het programma als databank voor het vak Nederlands te gebruiken, maar ziet er tegenop om moederziel alleen een dergelijke databank te vullen. Wie geïnteresseerd is en/of vragen en opmerkingen, kan contact opnemen met Wiebe: wa.foppen@hccnet.nl . Over WinToets is informatie te vinden op http://www.drp.nl

Praktische Opdrachten

In het tijdschrift COS: Computers op School van januari 2001 stond een bespreking van de vakcommunities op Kennisnet, waarbij de vakcommunity Nederlands als voorbeeld werd genomen. Mede naar aanleiding van die bespreking doe ik de volgende oproep.

 

Wie heeft een of meer Praktische Opdrachten van ICT Noord al gebruikt en wil iets over zijn ervaringen vertellen?

 

Reacties naar de communitymanager

Sharewerk: werkstukken gevraagd

Een nieuw initiatief van Kennisnet. Sharewerk is een virtuele werkstukkenbank waar scholieren tussen de 12 en 18 jaar hun werkstuk op kunnen publiceren en tevens de inhoud van deze site kunnen raadplegen. Deze site heeft als doel scholieren ondersteuning te verlenen bij het maken van een werkstuk. Deelname aan de site wordt gestimuleerd door het uitschrijven van een prijsvraag en door maandelijks een werkstuk in het zonnetje zetten. Voor Nederlands staan er al twee werkstukken op. Stuur werkstukken van je leerlingen op! Op het volgende adres kun je zien hoe de site opgezet is: http://www.kennisnet.nl/scholier/sharewerk

 

Terug