Nationale schrijfwedstrijd:  'Hey, laat eens wat van je horen!' Sluitingsdatum 2 mei 2002

Grote merken richten zich sterk op jongeren. Open.Comm, een communicatiebureau voor jongeren, heeft een lesbrief uitgebracht over Trends, communicatie en reclame en een schrijfwedstrijd uitgeschreven. Voor meer inlichtingen:
Noor Bongers 
Open.Comm
Tiendstraat 63
 
3014 NG Rotterdam
T010-4256332, open@communicatie.nu

PERSBERICHT

Chocomel en Fristi lanceren een nieuwe campagne waarin de belevingswereld van jongeren direct wordt betrokken. Om deze reden is er een nationale schrijfwedstrijd 'Hey, laat eens wat van je horen!' uitgeschreven. De schoolkranten worden benaderd als serieus en onafhankelijk medium. De jongeren worden uitgedaagd hun mening te geven over trends, communicatie en reclame in een artikel met bijpassende foto. De sluitingsdatum van de Nationale Schrijfwedstrijd is 2 mei. Zie ook de website www.winjedroom.nl

De vakgroepen Nederlands van alle middelbare scholen hebben inmiddels een lesbrief ontvangen over trends, communicatie en reclame. Wat willen merken? Hoe willen ze jongeren bereiken? Hoe worden statements gemaakt? En hoe worden trends gezet? Maar natuurlijk ook, hoe schrijf je een goed artikel? Kun je met tekst hetzelfde zeggen als met een beeld? Kortom: hoe kunnen jongeren taal gebruiken om een statement te maken.

Merken spelen steeds vaker in op de inhoudelijke kant van het onderwijs en dagen jongeren uit tot het formuleren van een eigen mening. Zowel in een goed beargumenteerd artikel als in korte statements op een sticker. Uitgangspunt is dat merken wel iets meer kunnen doen dan alleen maar reclame maken. Het maatschappelijk discours rondom dit onderwerp is momenteel zeer actueel. Bewust wordt dus het spanningsveld opgezocht tussen de invloed van merken op de samenleving en het tegengeluid.

De jury bestaat uit het Museum voor Communicatie, Chocomel, Fristi en Open.Comm onder leiding van Lydia Rood. De schrijfster van literatuur voor kinderen, jongeren en volwassenen is maatschappelijk zeer kritisch: zie ook haar website www.xs4all.nl/~lrood/ Bij de beoordeling wordt gelet op taalvaardigheid, overtuigingskracht,> argumentatie, enthousiasme, het onderwerp en de combinatie tussen tekst en foto. Een selectie van de beste inzendingen (artikel + foto) wordt> gepubliceerd op de website van het Museum voor Communicatie aansluitend bij de tentoonstelling 'Je bent hoe je belt'; de tentoonstelling over mobiele telefonie en jongeren.

De drie beste artikelen en één bijzondere vermelding winnen een masterclass van Lydia Rood. Iedere winnaar mag een introducé meenemen. De meest opvallende en bijzondere schoolkrant valt ook in de prijzen. De redactie wordt uitgenodigd voor een vip-arrangement op Poetry  International; champagne, een rondleiding en natuurlijk toegang tot de dichterslounge. Poetry International is een van de meest toonaangevende poëziepodia ter wereld: www.poetry.nl

Lesbrief niet ontvangen? Klik hier: Lesbrief in pdf-formaat
Poster niet ontvangen? Klik hier: Poster in jpeg-formaat