Schijf van Vijf

Schijf van Vijf
De Schijf van Vijf is in een modern jasje gestoken! De regels zijn aangepast aan nieuwe tijden. De belangrijkste boodschap: eet ruim groente, fruit en brood en minder verzadigde vetten.

 

Gezond eten betekent volgens het Voedingscentrum met je verstand bewuste keuzes maken. De Schijf van Vijf kan je daarbij helpen. Wie elke dag uit alle vakken kiest en zich aan de volgende vijf regels houdt, krijgt voldoende voedingsstoffen binnen. Snoep en koek staan er niet in omdat ze geen belangrijke voedingsstoffen bevatten, wel veel calorieŽn.
 

1. Eet gevarieerd

Niet ťťn voedingsmiddel bevat alle voedingsstoffen in voldoende mate. Daarom is variatie zo belangrijk. Wie gevarieerd eet, krijgt van alle voedingsstoffen genoeg binnen. Bovendien wordt het risico op het binnenkrijgen van te veel schadelijke stoffen kleiner wanneer je afwisselt.

2. Niet te veel

Om een gezond gewicht te houden of te krijgen is het beter niet te veel calorieŽn binnen te krijgen en juist wel veel te bewegen. Een gezond lichaamsgewicht verkleint de kans op hart- en vaatziekten, kanker en diabetes.

3. Minder verzadigd vet

Gebruik meer onverzadigde dan verzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn beter voor het hart en de bloedvaten. Eet ťťn ŗ twee keer per week vis. Volvette (48+) kaas staat niet in de schijf. Het voedingscentrum vindt dat je dit net als volle melk niet iedere dag te gebruiken. Het is beter om magere varianten te kiezen, zoals 20+ en 30+ kaas. Olie en producten om te smeren en te bakken zijn belangrijk in verband met vitamine A, D, E en onmisbare vetzuren.

4. Veel groente, fruit en brood

In een gezonde voeding zijn groente, fruit en brood in ruime hoeveelheid aanwezig. Ze zorgen voor een gevuld gevoel en een goede darmwerking en ze bevatten weinig calorieŽn en veel vitamines, mineralen en voedingsvezels. Een ruime portie groente en fruit verlaagt bovendien het risico op chronische ziekten.

5. Veilig

Hoewel ons voedsel nog nooit zo veilig is geweest, is het goed om alert te blijven op schadelijke stoffen en ziekteverwekkende bacteriŽn. Let daarom op een goede hygiŽne in de keuken, en volg de bereidings- en bewaaradviezen op het etiket.
 

Dit leveren de vijf vakken

Vak 1 - groente en fruit: vitamine C, foliumzuur, kalium, vezels en bioactieve stoffen

Vak 2 - brood, (ontbijt)granen, aardappels, rijst, pasta en peulvruchten: : koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen

Vak 3 - zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers: eiwit, ijzer, calcium, B-vitamines en visvetzuren

Vak 4 - vetten en olie: vitamine A, D en E en essentiŽle vetzuren

Vak 5 - dranken: water. 

laatst vernieuwd op 10 december 2005
1998-2005 Florina Blokland