X-Sender: gerardk@xs4all.nl

X-Mailer: QUALCOMM Windows Eudora Light Version 3.0.2 (32)

Date: Mon, 08 Sep 1997 12:45:58 +0200

To: Abonnees WiskundE-brief van <gerardk@xs4all.nl>

From: Gerard Koolstra <gerardk@xs4all.nl>

Subject: WiskundE-brief nr. 33

 

 

=============== WiskundE-brief nr. 33 ========== 8 sept. 1997 ===============

OPZET

De WiskundE-brief is in de eerste plaats gericht op wiskunde docenten in

het voorgezet onderwijs. Bedoeling is elkaar snel op de hoogte te houden

van, en meningen uit te wisselen over voor hen relevante zaken, met enige

nadruk op ICT en de tweede fase.

De redactie wordt gevormd door: Jos Andriessen en Gerard Koolstra.

Bijdragen zijn welkom via andriess@concepts.nl of gerardk@xs4all.nl

Deze brief wordt gestuurd naar bijna 200 adressen.

Oude nummers zijn te bekijken op:

http://www.telebyte.nl/NotreDame/wb/wb_main.htm

============================================================================

In deze WiskundE-brief:

- WIE START IN 1998 MET DE TWEEDE FASE ??

- REACTIE HANS KLEIN OP "RAAD DER WIJZEN"

- DURE APPARATEN, VU-GRAFIEK en WERKWIJZERS

----------------------------------------------------------------------------

WIE START IN 1998 MET DE TWEEDE FASE ??

 

Wiskundesecties gezocht die in 1998 met de Tweede Fase starten.

De redactie van Euclides wil wiskundesecties van scholen die in 1998 starten

met de Tweede Fase in de gelegenheid stellen contact met elkaar te zoeken.

In de komende nummers van Euclides willen we een lijstje publiceren van

dergelijke scholen met contactpersonen.

(Een voorpublikatie van zoŽn lijstje zal ik natuurlijk ook via de

wiskundE-brief verspreiden.)

Wij verzoeken de betreffende scholen/docenten hun gegevens aan ons bekend te

maken:

- Naam school en plaats

- Start in 1998 met havo en/of vwo

- Contactpersoon wiskundesectie met adres of telefoonnummer.

- Indien bekend: welke methode gebruikt zal worden.

Op deze wijze hopen we dat wiskundesecties van wederzijdse ervaringen kunnen

profiteren. Inzenden aan de hoofdredacteur: cph@xs4all.nl

Ook als u wel start in 1998, maar de gegevens niet gepubliceerd wil zien,

verzoek ik dit toch te melden in verband met een kwantitatief overzicht.

 

Bij voorbaat dank,

Kees Hoogland cph@xs4all.nl

---------------------------------------------------------------------------

REACTIE KANS KLEIN

Mijn reactie op de discussie over de symbolische rekenmachine is mogelijk wat

laat aangezien ik kortelings mijn vijftigste verjaardag mocht vieren. Nu de

rookwolken hieromtrent wat zijn opgetrokken het volgende:

 

Ik voel mij enigszins in mijn wiek geschoten voor wat betreft de opmerkingen

over "oudere collega's".

Sinds vele jaren gebruik ik met veel plezier Derive bij het construeren van

toetsen voor VWO Wiskunde B. Ik ben al jaren in het bezit van een TI-81 en

gebruik deze met hetzelfde doel. Mijn jongere collega's, pas van de

universiteit hebben zich van het voorjaar eindelijk een TI-83 aangeschaft.

 

Enige tijd geleden was het eindelijk zover: de TI 92 kwam op de markt. Heb ik

natuurlijk gelijk aangeschaft, geen gedoe meer op en neer van mijn computer

naar mijn bureau, lekker op school mee werken etc.

Wat een teleurstelling: mijn al wat bejaarde ogen (ik heb al een leesbril)

waren nauwelijks in staat het lullige schermpje te lezen.

Zou het probleem van de oudere docent dan toch waar zijn???

 

Nu alle gekheid op een stokje: het is niet zozeer de tegenstelling oudere

docent versus jongere docent. De een is natuurlijk veel meer geinteresseerd

in

dit soort toepassingen dan de ander.

Zelf vraag ik me wel af of een leerling erbij gebaat is in een (te) vroeg

stadium met de SR te geconfronteerd te worden. Je hebt soms heel wat ervaring

nodig om de resultaten te interpreteren of soms maar de gewenste resultaten

uit

het apparaat te krijgen. Vooral bij het oplossen van goniometrische

vergelijkingen wil het soms behoorlijk mis gaan: het apparaat kan geen

oplossingen vinden als de vergelijking niet eerst omgezet wordt naar een vorm

die het ding belieft te pruimen. (Derive maakte het overigens soms nog veel

bonter)

 

Kortom: invoering in 2002 zoals in Euclides aan de orde wordt gesteld, daar

twijfel ik aan, maar dat zal wel aan mijn leeftijd liggen. Misschien moet de

software nog behoorlijk verder gesofisticeerd worden, zodat de prestaties van

het apparaat duidelijk beter geworden zijn.

 

Hans Klein

e-mail: hklein@worldaccess.nl

homepage: http://www.worldaccess.nl/~hklein

------------------------------------------------------------------------------

DURE APPARATEN, VU-GRAFIEK en WERKWIJZERS

 

Beste Wiskunde docenten,

Hier komt een "snelle" reactie.

 

1) Waarom de aandacht alleen op dure rekenapparaten in de bovenbouw?

Onze leerlingen kopen die dingen nauwelijks, zeker niet in de derde klas

(!). Hier in de Randstad hebben we veel meer baat bij

* ideeën

* lesplannen

* uitgewerkte studenten 'handleidingen'/'stencils'

nodig voor het gebruik van, bijvoorbeeld en heel actueel voor mij,

VU-grafiek in de onderbouw.

 

2) Heel speciefiek, ik ben lessen aan het ontwikkelen om VU-grafiek

uitbreid aan bod te laten komen in de tweede klas als ondersteuning van

Moderne Wiskunde voor Mavo/Havo/VWO. Wie heeft er ervaring mee? Is het

nuttig? Zodra ik iets heb dat draait krijgen jullie er een kopie van. Kan

iemand via deze weg zijn/haar lesplannen delen? Waarom moet iedereen

steeds opnieuw de wiel uitvinden?

 

3) Werken jullie ook met zogenaamde werkwijzers? Heeft het zin om die

ook uit te wisselen.

 

mvg

Ellen Ziff <ziffvbaa@pi.net>, Pascal sgm. te Amsterdam

-------------------------------------------------------------

 

 

==========================================================================

 

 

WiskundE-brief

redactie Jos Andriessen en Gerard Koolstra

E-mail andriess@concepts.nl of gerardk@xs4all.nl