WiskundE-brief nr. 333 334 d.d. 09-01-2005

De WiskundE-brief is in de eerste plaats gericht op wiskundedocenten in het Voortgezet onderwijs.
Bedoeling is elkaar snel op de hoogte te houden van, en meningen uit te wisselen over voor hen relevante zaken, met enige nadruk op ICT en nieuwe ontwikkelingen
De redactie wordt gevormd door Jos Andriessen en Gerard Koolstra.
Bijdragen zijn welkom via j.andriessen@hccnet.nl of we-b@xs4all.nl
De redactie behoudt zich het recht voor bijdragen in te korten of niet te publiceren. Deze brief wordt gestuurd naar bijna 1700 adressen.
Het archief is te bekijken via http://www.digischool.nl/wi/WiskundE-brief

in dit nummer:

THINKQUEST

WISKUNDEDOCENTEN GEVRAAGD

WIRIS

WISKUNDEPRACTICUM


THINKQUEST

Ga de uitdaging aan! Schrijf je in met een eigen team. ThinkQuest is dé webstrijd voor elke scholier, leerling, student en docent. Webstrijd? Nou, da's dus een wedstrijd in het maken van websites. Zo'n website kan gaan over bijvoorbeeld mode, films, of over hoe het is om met een handicap te leven. Er zijn wel een paar voorwaarden. De site moet leerzaam zijn voor leeftijdgenoten, gebruikt kunnen worden als lesmateriaal en hij moet Nederlandstalig zijn. Leuk om te weten: je maakt kans op prachtige prijzen! Er zijn verschillende wedstrijden voor basis-, en voortgezet onderwijs en mbo. Inschrijven voor ThinkQuest kan nog tot 1 februari 2005. Meer informatie is te vinden op www.thinkquest.nl


WISKUNDEDOCENTEN GEVRAAGD

Beste docenten Wiskunde, BMet het LAKS zijn we bezig met het project www.watmoetikleren.nl Voor dit project zijn we op zoek naar docenten die lesgeven aan eindexamenklassen Wiskunde A 1,2 (VWO/ HAVO) en Wiskunde (VMBO)om de link tussen de eindtermen en de verschillende onderwijsmethodes duidelijk te maken. Deze docenten kunnen voor 25 euro per uur de eindtermen gaan herformuleren zodat het voor zowel docenten als voor eindexamenkandidaten duidelijk is wat er gedoceerd/ geleerd moet worden. Indien u interesse heeft om dit werk te gaan doen dan kunt u meer informatie opvragen bij:
Arthur van Witzenburg Projectmedewerker eindexamen LAKS Arthur@LAKS.nl


WIRIS

WIRIS is een computer algebra systeem dat de mogelijkheid biedt om via het Internet numerieke en symbolische berekeningen alsook grafische voorstellingen te maken, meetkundige constructies uit te voeren en e-learning lesmateriaal voor wiskunde te ontwikkelen. Er is een Nederlandtaligese versie gemaakt door en voor het vlaamse onderwijs die via wirisonline.net tegen betaling gebruikt kan worden. Kennisnet wil graag van de Nederlandse wiskundeleraren weten in hoeverre zij behoefte heben aan een dergelijk systeem, en onder welke voorwaarden (o.a. financieel).Om daar wat zinnigs over te zeggen raad ik aan de Engelstalige demoversie te bekijken via www.wiris.com/demo/en/ en met name ook de (voorlopge) documentatie. Reacties graag via wiscom@xs4all.nl


WISKUNDEPRACTICUM

Ik ben een voorstander van wiskunde doen, en probeer waar het kan ook echt met de leerlingen aan de slag te gaan. Zo kreeg ik ooit tijdens een nascholingscursus het idee aangereikt om (met een brugklas) watergrafieken te maken. Ik heb lesmateriaal gemaakt en (elk jaar dat ik een brugklas had) het practicum uit laten voeren. Enkele vaasjes zijn inmiddels gesneuveld, en die vaasmodellen zijn niet meer te krijgen. Sindsdien zijn mijn ogen gespitst op glazen en vazen in alle warenhuizen en tuincentra waar ik kom. Hoe gaat het practicum in zijn werk? Verschillende modellen vaas worden met een vaste hoeveelheid (bijvoorbeeld van een borrelglas) met water gevuld. De waterhoogte in de vaas wordt na elk ingegoten borrelglas gemeten, de uitkomsten van de metingen in een tabel gezet tegen het aantal ingegoten borrelglazen, en dan de grafieken getekend. Zo heeft elke vaas zijn karakteristieke vorm grafiek. Maar het begint met de vraag te schatten in welke vaas het meeste kan. Steevast wordt voor de hoge cilinder gekozen. Door overgieten van de ene vaas in de andere komen ze er snel achter in welk model vaas het meeste water kan. Wel oude theedoeken laten meenemen, want het wordt een knoeiboel. Misschien herken je dit van de verjaardagsfeestjes van je kinderen, zoals bij ons vroeger. De limonade werd geschonken in alle soorten glazen die we in huis hadden. Toch kozen de kinderen het liefst een hoog glas. Voordelig voor ons en voor de kinderen die niet als haantje de eerste kozen. Achteraf hadden zij meer limonade maar dat wisten ze zelf niet. Voor meer informatie (o.a. workshop ) : robvanoord@tiscali.nl


WiskundE-brief
redactie Jos Andriessen en Gerard Koolstra
e-mail: j.andriessen@hccnet.nl of g.koolstra@chello.nl