WiskundE-brief nr. 403 14-01-2007

De WiskundE-brief is in de eerste plaats gericht op wiskundedocenten in het Voortgezet onderwijs.
Bedoeling is elkaar snel op de hoogte te houden van, en meningen uit te wisselen over voor hen relevante zaken, met enige nadruk op ICT en nieuwe ontwikkelingen
De redactie wordt gevormd door Jos Andriessen en Gerard Koolstra.
Bijdragen zijn welkom via j_andriessen[at}wanadoo.nl of we-b[at}xs4all.nl
De redactie behoudt zich het recht voor bijdragen in te korten of niet te publiceren. Deze brief wordt gestuurd naar bijna 2100 adressen.
Het archief is te bekijken via http://www.digischool.nl/wi/WiskundE-brief

in dit nummer:

CONCEPTVERSIES MODULES NLT

MASTERCLASS VOOR SCHOLIEREN MET NASCHOLINGSDAG VOOR DOCENTEN

CONFERENTIE " AANSLUITING WISKUNDE: PROBLEEM OPGELOST? "

VWO4 VANAF SCHOOLJAAR 2007-2008 IN NIEUWE EXAMENPROGRAMMA'S

WISKUNDE FILMFRAGMENTEN


CONCEPTVERSIES MODULES NLT

De conceptversies van de eerste modules van het nieuwe vak NLT zijn sinds het begin van deze maand te vinden op www.betavak-nlt.nl
Hiermee is de inhoud van NLT voor leerlingen en docenten tastbaar geworden en daarmee is de eventuele keuze voor dit nieuwe betavak gefundeerder te maken.
Scholen die NLT willen invoeren moeten zich registreren. (zie www.betavak-nlt.nl voor voorwaarden en uiterste datum)
Het aanbod van modules gaat in "golven" , genoemde conceptversies horen tot golf nr. 1
De volgende golf (golf nr.2) met 15 modules ( 4 voor havo en 11 voor vwo) is inmiddels in ontwikkeling genomen. De testversies hiervan staan gepland voor september 2007.
Hieronder een overzicht van de beschikbare conceptversies: (golf 1)

Havo-modules

nlt1-h001 Startmodule
nlt1-h002 Dynamisch modelleren
nlt1-h003 AŽrosolen en UV
nlt1-h004 Duurzame energie
nlt1-h005 Gehoor, geluid en gehoorschade
nlt1-h006 Digitale technieken
nlt1-h007 Mens en meten
nlt1-h008 Nul energie woning
nlt1-h009 Communicatie en navigatie
nlt1-h010 Forensische technieken en biometrische identificatie
nlt1-h011 Rijden onder invloed

Vwo-modules

nlt1-v101 Startmodule
nlt1-v102 Dynamisch modelleren (i.s.m. wi-D)
nlt1-v103 Rijden onder invloed
nlt1-v104 MP3-speler

Jos Andriessen

MASTERCLASS VOOR SCHOLIEREN MET NASCHOLINGSDAG VOOR DOCENTEN

Zoals gebruikelijk wordt ook dit voorjaar een masterclass voor scholieren en een daaraan gekoppelde nascholingsdag voor docenten georganiseerd. Het onderwerp zal dit jaar zijn: *R*. Een bijzonder fraai onderwerp waar veel over te vertellen is: definities met Cauchy en Dedekind, supremum eigenschap, overaftelbaarheid, bezit van een Q-basis en nog veel meer. Op dit moment zijn we bezig met het plannen van de data. Het ziet er echter naar uit, dat de datum van de nascholingsdag mogelijk reeds op vrijdag 9 maart gaat vallen of anders, heeeeeel misschien, op donderdag 5 april. Een stuk vroeger dus dan voorgaande jaren. Daarom kondig ik nu maar alvast deze twee data aan. Voor wie deze nascholingsdagen nog niet kent: ze duren 1 dag, er zijn geen kosten aan verbonden, lunch en 'Wine and Cheese' wordt door ons verzorgd en de deelnemers zijn er achteraf altijd heel erg enthousiast over! Het is altijd heel gezellig en we gaan dan heerlijk een dag gewoon wiskunde doen! Definitieve aankondigingen zullen natuurlijk nog volgen. Wie zich alvast wil inschrijven kan dat het beste per e-mail doen. Op mijn site zal ik binnenkort een deelnemerslijst publiceren. Daarop kunt u controleren of uw inschrijving goed is ontvangen en niet bedolven is onder vele kilo's spam. Graag tot ziens op de nascholingsdag!

Hans Finkelnberg,
hfinkeln[at>math.leidenuniv.nl
www.math.leidenuniv.nl/~hfinkeln/

CONFERENTIE " AANSLUITING WISKUNDE: PROBLEEM OPGELOST? "

Op 15 februari 2007 organiseert de Universiteit Twente een gratis toegankelijke conferentie over dit onderwerp. Op deze conferentie kunt u oplossingen zien en ervaringen horen van anderen die met deze problematiek bezig zijn, om zo ideeŽn op te doen voor uw eigen praktijk.
Programma
13:30 Opening Prof.dr. W.H.M. Zijm Rector Magnificus Universiteit Twente
13:45 Problematiek van wiskunde aansluiting Prof.dr. S.A. van Gils, opleidingsdirecteur Toegepaste Wiskunde Universiteit Twente
14:15 Wiskunde aansluiting in landelijk perspectief drs. P. Fest programmamanager Digitale Universiteit, programmamanager SURF
14:30 Demonstratie MathMatch dr. J.C. Winnips projectleider MathMatch
15:00 pauze
15:15 Ronde van 2 x 4 Workshops rondom wiskunde aansluiting
16:00 Basiswiskunde: Met of zonder context? Prof.dr. J. van de Craats Universiteit van Amsterdam Datum: 15-02-2007 Locatie: Universiteit Twente, Collegezalencomplex Waaijer, zaal 3
Meer informatie is ook te vinden via: www.utwente.nl/itbe/ictoo/nieuws/Eindconferentie.doc/ Inschrijven kan via: www.utwente.nl/itbe/ictoo/nieuws/Aanmelding.doc Mocht u voorbeeld instap- en aansluittoetsen willen bekijken of zelf uitproberen dan kan dit via: www.mathmatch.nl Als u vragen heeft, hoor ik het graag.

Vriendelijke groeten, Gosť Fischer

VWO4 VANAF SCHOOLJAAR 2007-2008 IN NIEUWE EXAMENPROGRAMMA'S

scholen kiezen voor een vorm van streaming met een M-stream en een N-stream in VWO4. Op onze school is het de bedoeling van de schoolleiding dat in VWO4 de leerlingen uit de M-stream wiskunde A doen.
Na de vierde kunnen zij dan kiezen A of C. Geen probleem; A en C hebben een groot gemeenschappelijk deel.
De leerlingen uit de N-stream moeten bij ons van de schoolleiding wiskunde B doen in VWO4. In VWO5 zouden ze dan moeten kunnen kiezen wiskunde A of wiskunde B. Het probleem met het programma is echter dat wiskunde A en wiskunde B grotendeels disjuncte programmas zijn. Wiskunde A en wiskunde B hebben nauwelijks een gemeenschappelijk deel.
Dat zou betekenen dat een NG-leerling die na VWO4 wiskunde A kiest geconfronteerd wordt met een enorme achterstand voor wiskunde A.
Volgens mij is dus het niet goed mogelijk om een N-stroom met alleen wiskunde B in VWO4 te handhaven, tenzij de keuze voor wiskunde A door de NG leerlingen in VWO5 wordt uitgesloten.
Mijn vragen zijn nu:

Wim Laaper Koning Willem II College Tilburg w.laaper[at>willem2.nl

WISKUNDE FILMFRAGMENTEN

Hebben jullie ook zo genoten van die wiskunde filmfragmenten op de NvvW dag? Op www.metacafe.com kan je ze terug vinden met zoekwoord Math.
Als je alleen het filmfragment wil laten zien, verschoond wil blijven van alle reclame of alternatieven, kan je vanuit je eigen website vrij eenvoudig een link leggen naar dat filmfragment. Voor bloggers leggen ze dat allemaal keurig uit. Ik heb het zelf uitgeprobeerd en het werkt. Uitdagend zijn de 'truc' van vermenigvuldigen en van delen. Hilarisch is het Navy-fragment. Technisch gezien zijn het shockwave flashbestanden. Als je geen internet hebt in de klas, is het goed te weten dat dit soort filmfragmenten standaard gedownload worden naar je temporary internet bestanden. Daar kan je ze uitvissen en opslaan voor een vertoning zonder internet. Wie daar meer over wil weten kan ik wel informeren. Hoe het zit met de auteursrechten weet ik niet.

Met groet, Henk Hietbrink docent Wiskunde Veluws College Mheenpark
home.planet.nl/~hietb062/vc/home_vc.htm
WiskundE-brief
redactie Jos Andriessen en Gerard Koolstra
e-mail: j_andriessen[at}wanadoo.nl of wiskunde-brief[at}xs4all.nl