X-Sender: gerardk@xs4all.nl

X-Mailer: QUALCOMM Windows Eudora Light Version 3.0.2 (32)

Date: Sun, 07 Dec 1997 19:37:29 +0100

To: Abonnees WiskundE-brief van <gerardk@xs4all.nl>

From: Gerard Koolstra <gerardk@xs4all.nl>

Subject: WiskundE-brief nr. 41

 

 

=============== WiskundE-brief nr. 41 ========== 8 dec. 1997 ===============

OPZET

De WiskundE-brief is in de eerste plaats gericht op wiskunde docenten in

het voorgezet onderwijs. Bedoeling is elkaar snel op de hoogte te houden

van, en meningen uit te wisselen over voor hen relevante zaken, met enige

nadruk op ICT en de tweede fase.

De redactie wordt gevormd door: Jos Andriessen en Gerard Koolstra.

Bijdragen zijn welkom via andriess@concepts.nl of gerardk@xs4all.nl

Deze brief wordt gestuurd naar ca. 250 adressen.

Oude nummers zijn te bekijken op:

http://www.telebyte.nl/NotreDame/wb/wb_main.htm

==================================================================

In deze WiskundE-brief:

- REACTIE van Johan van Wijngaarden op

Waarom is er zo weinig belangstelling voor de studie wiskunde ?

- WEGWIJZERS VOOR WWW

----------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------

Al jaren vraag ik me af waarom zo weinig leerlingen kiezen voor een

wiskunde studie.

Slechts af en toe heb ik een leerling die wiskunde gaat studeren, zoals ik

in 1996 er een had.

Hij heeft inmiddels zijn eerste jaar gehaald, maar twijfelt nog regelmatig

of hij er wel mee door moet gaan. Hij denkt erover om leraar te worden. Dit

houdt hem gaande (denk ik).

Dit geeft toch wel een belangrijke oorzaak aan. Leerlingen denken dat als

je wiskunde gestudeerd hebt je alleen maar wiskundeleraar kunt worden. Nu

heb ik twee meisjes in 6 V die beiden erg goed zijn in wiskunde. Ze denken

erover om econometrie te gaan doen. Ook een mooie studie vind ik. Het gaat

tenminste ergens over!

Duidelijker maken aan middelbare scholieren en hun docenten wat de

beroepsmogelijkheden zijn, zal wat helpen, maar toch niet veel denk ik.

Een tweede volgens mij belangrijkere oorzaak is de veranderde maatschappij.

Alles wordt in kleine stukjes aangeleverd. Leerlingen denken in snelle

successen. Een 6 is voldoende, snel door naar het volgende! Terwijl

wiskunde een lange termijn werkhouding nodig heeft. Het is een bouwwerk dat

langzamerhand opgebouwd wordt. Weinig leerlingen hebben daar zin in.

Punt 2 uit de wiskunde E-brief zou ik willen veranderen in: Het wiskunde

programma in het Voortgezet onderwijs is niet mooi genoeg. Er wordt te

weinig aandacht gegeven aan de schoonheid van de wiskunde, of je nu mooie

regelmatigheid in getallen ontdekt of interessante eigenschappen van

grafieken of formules of meetkunde, de schoonheid en de aha erlebnis (als

je iets ontdekt) komt te weinig voor.

(Overigens heeft de invoering van Wiskunde A en B ook een steen bijgedragen

aan het verminderen van het aantal wiskundestudenten)

Samengevat:

1. De snelle maatschappij.

2. Wat is er nu leuk aan de wiskunde.

3. Wat kun je er eigenlijk mee worden.

 

Met vriendelijke groeten:

Johan van Wijngaarden johwijn@mail.multiweb.net

----------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------

WEGWIJS op WWW

Het APS heeft nu ook een pagina gewijd aan het wiskunde (voortgezet)

onderwijs:

http://www.aps.nl/vo/wiskunde/wiskunde.htm

Het goede adres van de Whizzkids wedstrijd is:

http://www.win.tue.nl/whizzkids/index_ned.html

Het Wiskundig Genootschap heeft ook een url: http://www.wiskgenoot.nl

----------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------

 

 

WiskundE-brief

redactie Jos Andriessen en Gerard Koolstra

E-mail andriess@concepts.nl of gerardk@xs4all.nl